Een serie over Lodewijk XIV voor 21ste eeuw

De nieuwe dramaserie Versailles is schitterend actueel, nu zich weer alom nieuwe zonnekoningen melden.

George Blagden is Lodewijk XIV in ‘Versailles’.

Sinds het succes van de HBO-serie Game of Thrones kan een kostuumproductie op tv niet meer volstaan met ruisende rokken, een steelse kus en hier en daar een duel of veldslag.

De makers van het tiendelige Versailles, de mede met Canadees geld tot stand gekomen duurste Franse tv-serie aller tijden, laten dus weinig aan de verbeelding over. Aderlatingen, vierendelen, bi-, homo- en heteroseksueel overspel, martelingen, hofspionage, stromen van modder en bloed overtuigen de kijker weer eens dat de wereld van voor het Victoriaanse tijdperk minstens zo pervers en wreed was als de onze. En we willen het allemaal met eigen ogen gedetailleerd zien ook.

Het onderwerp is schitterend actueel, nu zich weer alom nieuwe zonnekoningen melden. Lodewijk XIV (1638-1715) zat 72 jaar op de Franse troon, voor zover bekend nog steeds het record voor een monarch. Om zijn absolute heerschappij te vestigen, besloot hij het jachthuis van zijn vader in het dorp Versailles uit te bouwen tot een symbool van zijn macht. De
serie volgt de koning (George Blagden) tijdens de megalomane bouw van het paleis.

Onder regie van Jalil Lespert (die we zouden kunnen kennen van zijn biografische film Yves Saint Laurent, 2014) blijkt het eerste deel een staalkaart van intriges, epaterende decors en trucages, waarbij de nadruk eerder op het spektakel ligt dan op subtiel acteren van de internationaal weinig bekendheid genietende hoofdrolspelers.

Nu was deze Louis ook een showman, een grootmeester in de public relations. Dat leren we vooral uit de documentaire The Real Versailles die BBC Two na afloop van de Britse tv-première van de Engelstalige versie ook uitzond.

Dat doet de BBC echt voortreffelijk. Na afloop van elke aflevering bieden twee populaire historici ons in de rubriek Inside Versailles een factcheck, op de toon van RTL Boulevard. Schonk de koningin echt het leven aan een kind met donkere huidskleur? Discutabel. Had de koning werkelijk een seksuele relatie met Henriette, de vrouw van zijn broer Philippe? Onwaarschijnlijk, eerder een vriendschappelijke vertrouwensrelatie.

De twee andere historici in The Real Versailles richten zich meer op de grote lijnen. Waarom wankelde de positie van de koning aanvankelijk? Hoe werkte de geheime dienst bij het stiekem openen van de post van alle paleisbewoners?

We zijn in deze tijd niet alleen maar zo dol op dit soort series omdat vertellingen van absolute macht en liederlijkheid intrigeren. De meeste mensen weten zo weinig van geschiedenis dat er ook een grote mate van nieuwsgierigheid is. Het ijdele schrikbewind van de Zonnekoning daagde het liberalisme van de burgerij in de eind 17de eeuw dominante Nederlanden uit, maar de hofcultuur was ook de inspiratie voor de latere Europese almacht en baarde zelfs Verlichting en Revolutie. We kijken naar mannen die hun haar lang droegen vóór de Pruikentijd, maar willen ook best weten wat dit voor ons nog zou kunnen betekenen. Dat heeft de Britse publieke omroep uitstekend begrepen.

    • Hans Beerekamp