Winst- en omzetgroei voor Ahold in eerste kwartaal

Het supermarktconcern wijt de groei aan solide winkelverkopen en de aanhoudende toename van onlineverkopen.

Ahold heeft vooral profijt van de aanhoudende toename van online verkopen. Foto: ANP

Supermarktconcern Ahold heeft in het eerste kwartaal de winst en omzet zien groeien, blijkt uit woensdag gepresenteerde kwartaalcijfers van het bedrijf. Volgens Ahold hebben de positieve resultaten vooral te maken met “solide winkelverkopen” en de “aanhoudend sterke toename van onlineverkopen”.

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet met 4,3 procent naar bijna 11,8 miljard euro. Er werd een winst behaald van 241 miljoen euro, 13,3 procent meer dan een jaar eerder. Het onderliggend bedrijfsresultaat groeide met ongeveer 15 procent naar 449 miljoen euro.

In Nederland behaalde Ahold in totaal 4,9 procent meer omzet, ruim 3,9 miljard euro. De bedrijfswinst groeide met bijna 14 procent tot 189 miljoen euro.

Nog steeds sterke groei onlineverkopen

De totale onlineverkopen groeiden met 27,4 procent. Bestuursvoorzitter Dick Boer:

“Onze online activiteiten, bol.com en ah.nl, lieten een uitstekende groei zien van meer dan 30 procent in netto consumentenverkopen.”

Lees ook het profiel dat NRC schreef over Delhaize:
Hiermee gaat Ahold dus samen.

Volgens Boer maakt het bedrijf “nog steeds goede vorderingen” in de voorgenomen fusie met het Belgische Delhaize. De fusie moet halverwege 2016 worden afgerond.

Ahold uitschieter op beurs

Beleggers reageerden tevreden op de kwartaalcijfers van Ahold. Het aandeel Ahold was woensdag met een plus van bijna 2 procent een opvallende uitschieter in de AEX, dat zelf een kleine min noteerde.

    • Etienne Verschuren