Emancipatie bij #Capgemini: vormgeven is net lippenstiften

Op Twitter kwam woensdag een storm aan reacties op een weinig geëmancipeerde uitspraak van een Capgemini-woordvoerder.

Foto iStock

Nu de economie aantrekt, wordt het steeds gemakkelijker om werk te vinden. Zeker in de IT liggen de banen voor het oprapen, zo berichtte de NOS dinsdagavond. Dat klinkt als heel ingewikkeld werk, maar volgens een woordvoerster van Capgemini valt dat best mee. Ook voor “dames” liggen er steeds meer kansen:

“Als je jezelf leuk kunt opmaken en je kunt jezelf een beetje leuk stylen, dan kun je ook een gave website maken.”

De zegsvrouw, Petra Hendriksen, zal het bedoeld hebben als een geruststellende opmerking. Een goedbedoelde poging om het cliché te bestrijden dat de IT gedomineerd wordt door veel te slimme (en louter mannelijke) einzelgängers. Maar wat kwám het er beroerd uit. En dat viel veel kijkers natuurlijk op.

Een storm aan variaties

Op Twitter kwam woensdag onder de hashtag #Capgemini een reeks aan variaties op de weinig geëmancipeerde uitspraak van Hendriksen. Een selectie:

Twitter avatar decluit cluit Als je ooit borstvoeding kreeg, kun je ook klanten uitmelken #capgemini
Twitter avatar DonaldDuckNL Donald Duck Als je muntjes kunt poetsen, kun je ook geld witwassen! #capgemini
Twitter avatar saskiamsterdam Saskia “Als je the Sims hebt uitgespeeld kun je zo aan de slag bij ruimtelijke ordening.” #capgemini
Twitter avatar DavidManstra David Manstra Als je kunt poepen dan kun je ook een afvalverwerkingsbedrijf besturen. #capgemini
Twitter avatar 76RL Rev. ’76’ RL ‘Heb je een Casio rekenmachine? Dan kan je vanaf nu zelf jaarrekeningen opstellen!’ #capgemini

De uitlatingen van de woordvoerster passen redelijk in de regelmatig bekritiseerde marketingstrategie Pink it, shrink it. Het idee daarachter is dat zodra je producten (of beroepen) kleiner en meisjesachtiger maakt, ze aantrekkelijker zijn voor vrouwen. Dus: het bouwen van websites voorstellen als een middagje fröbelen, niet als het schrijven van duizenden regels code.

‘Niet zo bedoeld’

Hendriksen zelf liet op Twitter weten dat ze haar uitspraak niet zo bedoelde. Ze wilde benadrukken dat de IT tegenwoordig niet alleen maar voor techneuten is met een “keiharde technische achtergrond”. Er is ook steeds meer behoefte aan “de ‘zachtere’ en ‘vrouwelijkere’ kwaliteiten”, schrijft ze op haar blog:

“Daar heb ik de metafoor van “styling en make up” voor gebruikt. […] Stereotypes gebruiken over make-up en styling als metafoor voor een boodschap over “vrouwelijke’ kwaliteiten is risicovol. Dat heb ik gemerkt. Maar het wakkert wel een zinvolle en noodzakelijke discussie aan.”

Twitter avatar petrah1 Petra Hendriksen Zoveel aandacht voelt wat ongemakkelijk. Niet zo bedoeld. Gaat hierom. #Capgemini https://t.co/2zeBFAOUYz
    • Joost Pijpker