Deze voorstelling kost 300.000 euro

Een theater en een bedrijf betalen samen de komst van Chinese acrobaten naar Den Haag. Als het goed gaat, delen ze straks ook de winst.

Chinese acrobaten in Haags Zuiderstrandtheater: ‘Splendid’ Foto www.folditamas.com

Het is een vorm van marketen waar je als theaterdirecteur niet meteen aan denkt: 3.000 kaartjes wilde de Chinees-Nederlandse ondernemer Alex Kan hebben voor de voorstelling Splendid van de China National Acrobatic Troupe. Die konden de chauffeurs van NL Express, zijn koeriersbedrijf, dan alvast verkopen aan de Chinese klanten bij wie ze een pakketje ophaalden. Hij wist zeker dat het zou lukken: „Alles kan”, zijn motto, en trouwens ook een manier om zijn naam uit te spreken.

Maar niet alleen Alex Kan, óók directeur Henk Scholten van het Haagse Zuiderstrandtheater dacht groot. Voor Splendid komt de hele China National Acrobatic Troupe deze zomer naar Den Haag. Eerder kwamen ze altijd maar met een paar, als onderdeel van een andere circusshow.

Kosten voor het theater: 300.000 euro. Alleen als bij alle 15 voorstellingen de bezetting minstens 60 procent is, kan het uit. Meer is winst. Minder is „een mogelijkheid – en een risico dat ons theater niet kan nemen”.

Henk Scholten en de Engelstalige Alex Kan hebben elkaar leren kennen bij de Dragons Businessclub, de eerste, in Den Haag gevestigde landelijke businessclub voor jonge Chinese ondernemers. Alex Kan (35) begon NL Express in 2013 met drie chauffeurs, van wie hij er zelf één was, het koeriersbedrijf telt intussen zo’n vijftig werknemers. „And now”, zei hij tegen Henk Scholten, „I want to invest in something meaningfull”.

Dat was in januari van dit jaar. Nu, een paar maanden later, is het Zuiderstrandtheater een partnerschap aangegaan dat opmerkelijk is in de gesubsidieerde kunstsector. Het gaat niet om een partner die geld geeft, zoals een overheid, een fonds of een particulier dat doet. Het is ook geen sponsor, zoals bedrijven dat meestal zijn. Nee, Alex Kan’s NL Express is een partner met wie het risico van de voorstelling wordt gedeeld, hij neemt de helft van de kosten op zich.

Na afloop delen beide partijen de winst. Of het verlies, natuurlijk. Kan dat zomaar? Ja, zegt Marc Noyons. „Dit is een onderhandse lening, met het recht te delen in de opbrengst.”

Marc Noyons & Partners is gespecialiseerd in business development en fundraising, het bedrijf bedacht deze mogelijkheid voor een derde geldstroom en onderhandelde het contract. Eerder deed het dat vooral bij films.

Henk Scholten wil het idee verder uitwerken. „We denken aan een revolving fund waar bedrijven in kunnen investeren, met de bedoeling om op termijn winst te maken. Zo’n fonds zou ons in staat stellen grote, internationale producties te presenteren.”

Om wat voor bedrijven kan het gaan? „We denken in de eerste plaats aan niet-westerse ondernemingen, gezien de culturele diversiteit van deze stad. Maar je kunt natuurlijk ook denken aan ING of Shell.”

En Alex Kan, wat zegt hij als Splendid na 15 opvoeringen verlies heeft gemaakt? „Ik kende deze acrobaten niet, maar ik wist: mijn land is goed in acrobatiek. En toen ik het checkte zag ik: zij zijn de allerbeste. Dat wil ik graag laten zien. Ik denk dat de voorstelling een succes wordt: het is zonder taal, je hoeft alleen maar te kijken. Maar verlies is ook niet erg, ik verdien mijn geld toch wel.”

    • Gretha Pama