Vliegvervoer stijgt minder hard door aanslagen Brussel

De vraag naar vliegreizen lag in april hoger dan een jaar eerder, maar de groei was minder sterk dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Dat komt door het verstorende effect van de aanslagen in Brussel op 22 maart, meldt de internationale brancheorganisatie IATA maandag.

Luchtvaartmaatschappijen zagen de vraag naar tickets wereldwijd met 4,6 procent toenemen, terwijl zij hun stoelaanbod met 4,9 procent uitbreidden. Gemiddeld genomen zaten vliegtuigen dan ook iets minder vol, met ruim 79 procent van de stoelen aan boord bezet.

Europese luchtvaartmaatschappijen zagen het aantal internationale passagiers met niet meer dan 1,8 procent toenemen. In maart was dat nog 6 procent. Dat komt onder meer doordat de luchthaven van Brussel na de aanslagen twee weken lang gesloten was.

IATA schat dat de wereldwijde groei zonder de aanslagen op onder meer de Brusselse luchthaven Zaventem de vraag met 5 procent zou zijn toegenomen. Maar de brancheorganisatie gaat ervan uit dat die invloed van korte duur zal zijn.

Op de langere termijn ziet IATA wel andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor het vliegverkeer. Zo lijkt het stuwende effect van de lage olieprijs uitgewerkt terwijl de groei van de wereldeconomie nog altijd op een laag pitje staat. „De vraag groeit nog, maar wij moeten wellicht een tandje terugschakelen”, aldus scheidend IATA-baas Tony Tyler.

Ook de vraag naar vrachtvervoer steeg in april, met 3,2 procent op jaarbasis. Vooral in Europa en het Midden-Oosten deden goederenvervoerders goede zaken. Maar het was onvoldoende om op te wegen tegen de capaciteitsgroei van 6,6 procent. Slechts 43,5 procent van de vrachtruimte werd benut.

„Hoewel de toename van de vraag in april bemoedigend is, zijn de bredere economische omstandigheden dat niet”, waarschuwde Tyler. „De krimp van de wereldhandel belooft weinig goeds voor de luchtvrachtmarkt in de komende maanden.” Later deze week wordt Alexandre de Juniac benoemd tot nieuwe directeur van de IATA. Hij treedt terug als bestuursvoorzitter van Air France-KLM. (ANP)