‘Haatzaaiend bericht binnen 24 uur van Facebook en Twitter’

Vier grote techbedrijven zeggen in een gezamenlijke verklaring toe racisme en vreemdelingenhaat harder te gaan aanpakken.

Foto Remko de Waal / ANP

Facebook, Twitter, Youtube en Microsoft hebben toegezegd om harder op te treden tegen haatzaaiende boodschappen op internet. De techbedrijven hebben dinsdag een gedragscode van de Europese Commissie ondertekend, waarin ze beloven om racistische of xenofobe berichten binnen 24 uur van hun websites te verwijderen.

Om haatzaaiende berichten nog beter te kunnen opsporen, gaan de vier bedrijven afstemmen hoe ze met meldingen over zulke teksten, video’s of foto’s omgaan. Ook hebben ze toegezegd om gebruikers beter te gaan informeren over wat mag en niet, zodat die beter weten wanneer een bericht het melden waard is.

Twitter avatar marchijinkNRC marc hijink @nrc Elke haatzaaier binnen een dag offline? Nee. Wel beloven techbedrijven sneller te reageren op ‘valide’ verzoeken. https://t.co/zG2HTDgokz

Niet wettelijk verplicht

De Brusselse gedragscode moet helpen voorkomen dat sociale media en andere online podia “kansen bieden om illegale, haatdragende boodschappen razendsnel online te verspreiden”, aldus de commissie. De noodzaak daarvan is volgens verantwoordelijk eurocommissaris Vera Jourova duidelijker geworden door de recente terreuraanslagen in Europa:

“Sociale media is een van de middelen die door terroristische groeperingen wordt ingezet om jonge mensen te radicaliseren en door racisten om geweld en haat te verspreiden.”

Door het ondertekenen van de gedragscode zijn de bedrijven overigens niet wettelijk verplicht om haatzaaiende berichten te verwijderen; ze doen alleen de toezegging “het merendeel van de meldingen binnen 24 uur te bekijken”. Mocht daar een xenofobe of haatdragende boodschap bij zitten, dan wordt die verwijderd.

Populaire rechtse pagina’s verwijderd

In Nederland besloot Facebook onlangs al tot het verwijderen van enkele populaire rechtse pagina’s. Het ging om ‘Liefde voor Holland’, ‘Steun de PVV’ en ‘Ik doe GEEN aangifte tegen Wilders’, waar thema’s besproken werden zoals vluchtelingen, moslims, de EU, misdaad, ouderen, liefde voor dieren en belastinggeld.

Andere, vergelijkbare pagina’s kwamen onlangs in het nieuws omdat een van de beheerders vorig weekeinde het evenement “Uitzwaaidag Sylvana Simons” was begonnen. Dat deed hij in reactie op Simons’ aankondiging de politiek in te gaan en vanwege haar kritiek op Zwarte Piet.