Flinke winstdaling Volkswagen in eerste kwartaal

De Duitse autobouwer kampt met de naweeën van het dieselschandaal.

Volkswagen kampt met de naweeën van het Dieselschandaal. Foto Michael Sohn/AP

Volkswagen heeft in het eerste kwartaal de nettowinst flink zien terugvallen ten opzichte van de eerste drie maanden van 2015. De Duitse autobouwer kampt met de naweeën van het dieselschandaal dat afgelopen najaar aan het licht kwam. Voorzieningen voor de kosten van het terugroepen en repareren van de wagens drukken de resultaten.

Het concern uit Wolfsburg zag de nettowinst afgelopen kwartaal met 19 procent terugvallen tot 2,3 miljard euro. Dat was flink minder dan de 2,9 miljard euro die het bedrijf vorig jaar noteerde in dezelfde periode. De winstdaling was echter minder groot dan eerder verwacht. Dat komt vooral door een toegenomen vraag naar auto’s van dochterondernemingen Audi en Porsche.

Het aantal verkochte auto’s nam af: tegenover de bijna 2,61 miljoen exemplaren die een nieuwe eigenaar vonden, werden er 2,57 miljoen wagens verkocht in de periode van januari tot maart in 2016.

Tegenvallende verkopen in Rusland en Brazilië

De omzet van het gehele concern viel met 51 miljard euro 3,4 procent lager uit dan een jaar eerder. Volkswagen stelt in een verklaring dat voor het gehele jaar een omzetdaling verwacht wordt van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Met name op de Braziliaanse en Russische markt vallen de autoverkopen momenteel tegen, vanwege slechte economische omstandigheden daar.

Topman Matthias Müller stelt dat 2016 “een overgangsjaar” zal zijn voor het bedrijf waarin het “bedrijf wordt opgeschud en geherpositioneerd”:

“Desalniettemin blijven we vertrouwen houden dat we opnieuw een solide operationeel resultaat zullen noteren. De noodzakelijke beslissingen met het oog op de toekomst zullen met de nodige kalmte genomen worden.”

Dieselschandaal

De Duitse autobouwer nam de afgelopen maanden al voor in totaal zestien miljard euro aan voorzieningen, vooruitlopend op te betalen boetes en schadevergoedingen in het dieselschandaal. Vorig jaar bleek dat het bedrijf jarenlang gesjoemeld heeft met de uitstootgegevens van de auto’s. Met ingebouwde software konden de resultaten zo gemanipuleerd worden dat ze bij milieutesten een veel lagere uitstoot lieten zien dan ze daadwerkelijk produceerden op de weg. De fraude betreft ruim elf miljoen auto’s.

Justitie in de Verenigde Staten sleepte Volkswagen in januari voor het gerecht vanwege de in 600.000 auto’s geinstalleerde verboden software. Vorige maand maakte het bedrijf bekend dat het als schikking 482.000 van de wagens wil terugroepen om de juiste software te installeren of ze terug te kopen. Onbekend is vooralsnog voor welk bedrag het bedrijf dat wil doen.

Ook in verschillende andere landen hangt Volkswagen grote boetes boven het hoofd. In Duitsland loopt een strafrechtelijk onderzoek naar de verantwoordelijken achter de sjoemelsoftware.