Elektrische fiets met strak design

Bij een e-bike denk je aan een saaie, degelijke fiets. Met een afneembare accu onder de bagagedrager, twee fietstassen eraan en een pensionado aan het stuur. Niks daarvan, moeten de Amsterdamse makers van de VanMoof Electrified S gedacht hebben.

In het frame – dat een strak en herkenbaar design heeft – zit de 418 Wh accu. Die helpt je 60 tot 120 km met fietsen. De motor zit in het voorwiel weggewerkt, is stil en geeft je het gevoel dat je zelf al het werk doet. Toch zit je al snel op het maximum van 25 km per uur. Zet de fiets op Amerikaanse instellingen en de motor helpt je tot 32 km per uur.

Als je op de 2.998 euro kostende fiets zit, merk je pas hoe de toekomst er op de fiets uit kan zien. In het frame zit een touch- screen, waarop je kunt zien hoe hard je rijdt, hoeveel accu je nog hebt en hoeveel de motor meepeddelt. Ook kun je de kracht van de motor instellen en het slot openen.

Een sleutel heeft deze fiets namelijk niet. Het kabelslot open je met een app (iOS en Android) op je telefoon of met een afstandsbediening. De fiets heeft een Bluetooth-verbinding, het slot gaat open als je mobiel in bereik komt van de fiets. Ook knipperen de voor- en achterlichten. Met de app stel je verder de kracht van de motor in, kun je je lampen instellen en je zet je de fiets ‘aan’. Handig in het donker.

Zonder app of afstandsbediening doet de Electrified S het niet. Je kunt wel fietsen, natuurlijk, maar het fietst zwaar. Als je fiets wordt gestolen, hebben dieven er weinig aan. En je hebt hem zo weer terug. Er zit een GSM- en Bluetooth-trackingsysteem in het frame. Op de app zie je precies waar je fiets zich bevindt. Ook fijn na een avond stappen.

Ik moet me inhouden om niet constant op het knopje op het stuur te drukken. Je krijgt dan nóg meer kracht. Niet dat je dat nodig hebt. Je hebt het hoogstens nodig als je een mooie jongedame achterop hebt en een bruggetje moet temmen. Moet je wel eerst een bagagedrager kopen (59 euro), want die zit er niet op.

De Electrified S is met 18,4 kg relatief licht. Maar mocht je vier hoog wonen en de fiets thuis willen opladen: succes met tillen. Er is geen uitneembare accu.