De nieuwe Gotthard is de langste spoortunnel ter wereld

Gotthard-basistunnel Woensdag wordt de nieuwe verbinding geopend.

Foto AFP

Eindelijk een feestje voor Europa, met dank aan de Zwitsers. Europese politici, met ruim 1.000 andere genodigden, vieren woensdag de opening van de Gotthard-basistunnel. Na 17 jaar bouwen wordt de langste spoortunnel ter wereld – 57 kilometer – op tijd en binnen het budget van 11 miljard euro opgeleverd.

gothard1

De nieuwe spoorlijn door de Alpen is een grote verbetering van de verbinding tussen Noord- en Zuid-Europa. Voor het personenvervoer komt er een hogesnelheidstrein tussen Zürich en Milaan. In 2020 duurt de treinreis tussen deze twee steden minder dan drie uur, nu is dat 4 uur en drie minuten. Met een snelheid van 250 km per uur duurt de rit door de tunnel twintig minuten. De prijs van een treinkaartje is nog onbekend.

gothard2

Voor de Rotterdamse haven betekent de tunnel, onderdeel van de corridor Rotterdam-Genua, een betere verbinding met de belangrijke regio Milaan/Turijn. Italië is na Duitsland de tweede bestemming voor containers uit Rotterdam. De eerste trein rijdt vanaf december door de tunnel.

gothard3

gothard4

De oude spoortunnel uit 1882 ligt op 1.150 meter hoogte en is 15 kilometer lang. Omdat de nieuwe tunnel veel lager ligt, op 550 meter, zijn de hellingen minder steil. Goederentreinen kunnen daardoor sneller rijden en hebben geen tweede locomotief nodig.

De Gotthard-basistunnel is gebouwd door AlpTransit Gotthard, een dochteronderneming van de Zwitserse spoorwegen.