Aangifte bij vermissing paspoort wordt overbodig

Na een succesvolle proef wil het ministerie van Binnenlandse Zaken dat er één loket voor vermiste documenten komt.

Foto Lex van Lieshout/ANP

Wie zijn paspoort, ID-kaart of rijbewijs is kwijtgeraakt hoeft voortaan niet meer zowel langs de politie voor een aangifte en daarna langs de gemeente voor het aanvragen van een nieuw document. Na een succesvolle proef van enkele jaren in ruim 250 gemeenten wil het ministerie van Binnenlandse Zaken dat er één loket voor vermiste documenten komt.

Het loket, dat in het hele land beschikbaar wordt, wordt volledig de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Dat is volgens het ministerie niet alleen handig voor burgers, maar scheelt bovendien de politie op jaarbasis zo’n 115 fte. Agenten hoeven voortaan niet alle vermissingen meer te onderzoeken op signalen van fraude, maar alleen de zaken met een verhoogd risico daarop.

Om de nieuwe situatie legaal te regelen wil het ministerie van Binnenlandse Zaken nog voor de zomer een wetsvoorstel indienen in de Tweede Kamer. Er moeten een aantal regels in de Paspoortwet worden aangepast om de nieuwe aanpak in elke gemeente in Nederland mogelijk te maken. Volgens persbureau ANP sluiten politieregio’s Oost en Noord Nederland zich woensdag aan bij de nieuwe werkwijze. In oktober is de politieregio Limburg de laatste die het loket invoert.