UCI wil minder motoren bij wielerwedstrijden

De verklaring volgt twee dagen na een heftig ongeval in de Ronde van België, dat werd veroorzaakt door twee motoren.

Volgauto's en motor tijdens de Tour de France. Deze voertuigen waren niet betrokken bij aanrijdingen. Foto Bas Czerwinski / ANP

De internationale wielerunie UCI werkt momenteel aan nieuwe regels die het aantal voertuigen tijdens wielerwedstrijden moeten verminderen. Ook wordt gekeken naar op welke plaatsen op het parcours motoren en auto’s kunnen worden ingezet. Dat heeft de UCI maandag laten weten in een persbericht.

De verklaring volgt twee dagen na een heftig ongeval in de Ronde van België, dat werd veroorzaakt door twee motards. Hierbij moest Stig Broeckx met bloedingen in de hersenen worden en een gebroken oogkas afgevoerd naar het ziekenhuis. De wielrenner van Lotto-Soudal ligt nog steeds in coma. Naast Broeckx vielen negentien renners, van wie elf met verwondingen naar het ziekenhuis moesten.

Commotie

Het incident zorgde voor flink wat ophef. Niet alleen onder andere deelnemers, die na de massaval uit protest afstapten. Ook UCI-voorzitter Brian Cookson erkent dat de maat vol is:

“Veiligheid is van cruciaal belang voor het UCI [...] We hebben te veel incidenten met motoren gezien. Dat is waarom we onlangs heldere nieuwe regels hebben ingesteld met betrekking tot hoe voertuigen tijdens races moeten worden bestuurd.”

Uiteindelijk werd de Ronde zaterdag na het ongeval stilgelegd. Het UCI doet momenteel onderzoek naar of de regels omtrent de inzet van motoren zijn nageleefd tijdens de race. Mocht een bestuurder roekeloos gereden hebben, zal hij daarvoor worden gestraft, aldus de wielerunie.

Eerdere incidenten

Het was het zoveelste ongeluk waarbij een motor betrokken was. Twee maanden geleden overleed de Belgische wielrenner Antoine Demoitié nadat hij was aangereden door een motor tijdens Gent-Wevelgem. Bij de Vuelta van vorig jaar werden Peter Sagan en Sérgio Paulinho aangereden door een motor.