Australië veilt voor ruim 10 miljoen euro aan bitcoins

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Australië verkoopt voor ruim 10 miljoen euro aan bitcoins

Komende maand veilt Australië 24.518 bitcoins die in beslag genomen zijn door de politie. Ernst & Young dat de verkoop begeleidt wil volgens de BBC niet zeggen waar de bitcoins vandaan komen, maar Australische media meldden eerder dat het gaat om bitcoins die in 2013 in de staat Victoria in beslag zijn genomen bij een man die online in drugs handelde.

De bitcoins worden geveild in pakketten van tweeduizend, want als ze allemaal in één keer op de markt zouden komen zou de prijs omlaag gaan. Normaal gesproken komen er zo’n vierduizend nieuwe bitcoins per dag bij. Afgelopen vrijdag was een bitcoin 530 dollar waard, de hoogste stand sinds augustus 2014. In euro’s omgerekend zou het totale bedrag aan bitcoins dat Australië verkoopt daarmee op ruim 10,5 miljoen komen.

Met de veiling van de bitcoins die voor bieders wereldwijd is opengesteld geeft Australië impliciet aan de via computers gegenereerde munten niet als illegaal te zien.

Vliegtuigpassagiers Hong Kong betalen mee aan uitbreiding luchthaven

Vanaf augustus betalen alle vliegtuigpassagiers die van, naar of via het vliegveld van Hong Kong reizen een toeslag om de aanleg van een derde start- en landingsbaan mogelijk te maken, schrijft The South China Morning Post. De minimale toeslag bedraagt 8 euro en de maximale toeslag 21 euro.

De uitbreidingswerkzaamheden van Hong Kong International Airport staan op het punt van beginnen en moeten in 2023 klaar zijn.

Tegelijkertijd presenteerde Cathay Pacific zijn nieuwe Airbus A350 met Wi-Fi en HD-televisies aan boord en spiksplinternieuwe stoelen. Bestuurder Rupert Hogg van de in Hong Kong gevestigde luchtvaartmaatschapij denkt dat de nieuwe toestellen een boost kunnen geven aan de luchthaven:

“This superbly efficient aircraft will help us further expand our global network and strengthen Hong Kong’s reputation as an international aviation hub, helping to oil the wheels of commerce and trade in our home city.”

Het nieuwe toestel heeft plaats voor 280 passagiers en Cathay Pacific heeft er 48 besteld.

Samsung voegt steeds meer advertenties toe op zijn TV’s

Samsung is op zoek naar meer inkomsten voor de moeizame televisie-business en plaatst daarom steeds meer advertenties op zijn met internet verbonden TV’s. Samsung verkoopt jaarlijks zo’n vijftig miljoen televisies en heeft daarmee een marktaandeel van twintig procent wereldwijd, maar de opbrengsten vallen tegen schrijft The Wall Street Journal.

Vorig jaar zijn op de premium-modellen voor de VS al advertenties toegevoegd aan de belangrijkste menubalk en Samsung wil dat nu gaan uitbreiden naar Europa en ook op zoek naar nieuwe adverteerders in de Verenigde Staten.

Een logische strategie, zegt analist Lee Seung-Woo van IBK Securities in Seoul:

“Samsung is a competent TV maker, but this industry isn’t growing anymore. Samsung needs to find a way to monetize the business through content.”

Toch moet Samsung vooral in Europa oppassen voor regels, de televisiebedrijven en voor consumenten die teveel advertenties sneller zat zijn dan elders op de wereld.