Adele wil geen merk zijn, maar tekent nu toch bij het grote Sony

‘Send my love to your new lover”, zingt Adele met bijtende spot in het refrein van haar nieuwe single. Vooral het exen-tartende haaltje in het laatste woord is heerlijk. In de bijbehorende minimalistische video van deze speelse, maar triomfantelijke ‘fuck off’ kijkt Adele, koningin van de break-upsong, recht in de camera. Ze is tamelijk ongenaakbaar. En ze ziet er in haar voetlange Victoriaanse bloemetjesjurk slanker uit, maar ook ouder dan de twintiger die ze is. Het hypnotiserend effect dat is ontstaan door de over elkaar gemonteerde beelden frustreert de ogen van de kijker behoorlijk. Oude Adeles vervagen als spoken uit het verleden. Tegen haar ex: „We’ve gotta let go of all of our ghosts.”

Woensdag, en daarna nog drie avonden, zingt ze in de Ziggo Dome in Amsterdam. Haar Europese tournee eindigt half juni in Antwerpen. Ondertussen staat Adele volgens Britse media op het punt te tekenen voor een van de lucratiefste platencontracten in de popgeschiedenis. 90 miljoen pond (ruim 118 miljoen euro) zou een platendeal via Columbia Records bij Sony Music waard zijn. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag, dat overigens noch door de zangeres, noch door Sony is bevestigd.

Ja, Adele ‘kwam vrij’ na drie albums in de schoot van het kleine Britse label XL Recordings. En het grote Sony won de mondiale labelslag om de zangeres. Een safe bet – Adele is voor de massa; ze trok verkooprecords aan flarden. Maar de commerciële muzieksprong zet aan het denken. Altijd heeft de zangeres die op haar achttiende haar eerste platencontract tekende, haar onafhankelijkheid benadrukt. Ze stelde persoonlijke vrijheid en geluk voorop, nooit zou ze een product worden, haar naam of gezicht lenen aan welk merk dan ook.

Maar waar independent XL Recordings opereert zonder miljoenenvoorschotten en daardoor een grote mate van artiestenvrijheid kan garanderen, zal Sony meer eisen stellen. Ze mag intussen de rijkste vrouwelijke Britse muzikant ooit zijn – het vermogen van Adele wordt geschat op zo’n 108 miljoen euro, stelde The Sunday Times vast – haar zwaar bevochten vrijheid, haar verlangen ‘normaal’ onder de mensen te zijn met man en kind, zou nu wel eens beknot kunnen worden.

Sony zal haar scherp houden aan targets per uit te brengen album. Jaren zonder concerten of studioverplichtingen, het uitstellen van tournees of überhaupt het weigeren van verre reizen, kan dat nog? Aan de andere kant, Sony leunt op haar, en niet andersom. En Adele zal haar artistieke vrijheid goed beschermd hebben. Wat daar ook voor nodig was. Interessant.