Overname PostNL door Bpost gaat niet door

Het Belgische postbedrijf Bpost had zijn flink grotere broer PostNL wel willen inlijven. Hoe kon dat?

Foto Lex van Lieshout / ANP

PostNL wordt niet overgenomen door het Belgische postbedrijf Bpost. Zondagavond maakte PostNL bekend dat de gesprekken zijn beëindigd.

De volledige tekst van het persbericht luidt: „PostNL bevestigt dat het gesprekken heeft gevoerd met Bpost over een mogelijke combinatie van beide bedrijven middels een vriendelijk openbaar bod door Bpost op alle aandelen PostNL. Deze gesprekken hebben uiteindelijk niet geleid tot overeenstemming over de voorwaarden van zo’n transactie.”

Een woordvoerder kon niets toevoegen aan het bericht, het is nog onduidelijk waar de gesprekken op zijn gestrand. Het kan zowel de hoogte van het bod van Bpost als inhoudelijke aspecten betreffen.

De bekendmaking maakte een abrupt en onverwacht einde aan speculaties over een gedeeltelijke of volledige overname van PostNL door Bpost. Die speculaties begonnen vrijdagmiddag na het stilleggen van de handel in aandelen van beide bedrijven op de beurzen van Brussel en Amsterdam. De bedrijven kondigden aan dat er maandagochtend een verklaring zou komen. Belgische en Nederlandse media gingen er van uit dat die verklaring een overname zou betreffen, of in ieder geval vergevorderde onderhandelingen hierover.

Dat Bpost in de positie is om PostNL over te nemen leek vreemd, gezien het verschil in omvang. PostNL had in 2015 een miljard euro meer omzet en heeft twee keer zoveel werknemers. Financieel staat Bpost er echter beter voor, met ruim twee keer zoveel nettowinst in 2015 en een beurswaarde die drie keer zo hoog is: 4,8 miljard tegen 1,7 miljard euro. Anders dan PostNL keerde Bpost vorig jaar dividend uit, 1,29 euro per aandeel.

Bpost, tot 2010 bekend als De Post, ging in juni 2013 naar de beurs. De Belgische staat bezit nog steeds 51,04 procent van de aandelen. De overige aandelen zijn sterk versnipperd onder particuliere en institutionele beleggers. Dat Bpost erin is geslaagd te transformeren van log staatsbedrijf tot goed presterende onderneming, wordt vooral gezien als de verdienste van Johnny Thijs, bestuursvoorzitter van 2002 tot eind 2013.

Strijd om de pakjesmarkt

Analisten waren sceptisch over het nut van de overname, ze zagen weinig synergievoordelen. Zeker is wel dat de toekomst van postbedrijven ligt in het bezorgen van pakjes. Een gezamenlijk Belgisch-Nederlands postbedrijf was een sterkere partij geweest in de strijd om de pakjesmarkt met Europese concurrenten.

In vergelijking met Nederland krimpt de Belgische postmarkt minder snel, maar omschakelen is ook in België noodzaak. De omzet van Bpost bestaat nu nog voor 61 procent uit binnenlandse briefpost, voor 14 procent uit pakjes. PostNL is een stap verder in het inspelen op e-commerce.