Is de toename van terugroepacties goed of slecht nieuws?

Foto iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het aantal terugroepacties neemt toe. Zo is met 51 miljoen teruggeroepen auto’s vorig jaar een record gevestigd en is het aantal teruggeroepen voedselproducten sinds 2002 verdubbeld, meldt The New York Times. Gemiddeld kondigt de Consumer Product Safety Commission één terugroepactie per dag aan.

Dit jaar onder andere ingevroren mais en erwten van CRF Frozen Foods die je ziek kunnen maken, Rheem-waterkokers die kunnen exploderen en natuurlijk de massale terugroepactie van auto’s met airbags van Takata.

Die toename is volgen advocaten en beleidsmakers niet zo zeer slecht nieuws, maar allereerst een teken dat publieke veiligheid meer aandacht krijgt. Betere controles en strengere regels zorgen ervoor dat onveilige producten die er vroeger door glipten nu wél worden gedetecteerd.

Daarnaast worden de terugroepacties massaler omdat er wereldwijd steeds minder onderdelenleveranciers zijn voor de grote industriële bedrijven, zegt Kevin Pollack van Stericycle die bedrijven helpt met het terugroepen van producten:

“It’s the multiplier effect. An issue with one subingredient or component can cause a recall that spans many companies and geographies because of the interconnected nature of supply chains.”

‘Facebook Live en Periscope hebben een wachtkamer nodig’

Live-streamdiensten als Facebook Live en Periscope beginnen pas met streamen als genoeg kijkers zich hebben gemeld, maar hoe langer ze wachten hoe groter het risico dat kijkers al weer afhaken voordat de live-stream begint. Daarom moeten ze volgens TechCrunch een voorbeeld nemen aan hoe andere traditionelere media de spanning weten op te bouwen.

Zo beginnen films al maanden en soms zelfs al jaren van tevoren met de marketing, hebben concerten voorprogramma’s en sportevenementen voorwedstrijden. En ook tech-giganten Apple en Google posten hun streams al voordat de grote topmannen het podium betreden.

Hoe moet de wachtkamer van Facebook Live en Periscope er dan uit zien? Een win-winsituatie is het sowieso om een link te krijgen van de live-stream waar het wachten op is die makkelijk is te delen op andere sociale media, eventueel met een aftellende klok en de mogelijkheid een bericht te ontvangen als het uit te zenden evenement daadwerkelijk begint. Voor de gebruiker om wat te doen te hebben en voor de aanbieder om nog meer kijkers te trekken.

Maar nog beter is het als de aanbieder alvast eerdere relevante video’s en posts laat zien en gebruikers de mogelijkheid geeft commentaar te plaatsen, met elkaar te chatten of vragen te stellen.

Schulden westerse oliemaatschappijen met een derde gestegen

De nettoschulden van de vijftien grootste westerse oliemaatschappijen zijn het afgelopen jaar met een derde gestegen en daardoor zijn ze nog kwetsbaarder geworden voor nieuwe prijsdalingen. Royal Dutch Shell heeft de grootste schulden, maar daarachter volgen de Amerikaanse grootmachten ExxonMobil en Chevron, schrijft The Financial Times.

Ondanks dat ze flink gesneden hebben in de kosten hebben de meeste oliemaatschappijen flink moeten lenen om hun investeringsprogramma’s en dividendbetalingen te kunnen bekostigen. Zo verloor ExxonMobil vorige maand zijn Triple A-rating bij Standard & Poor’s.

Chevron heeft al een strategie-wijziging aangekondigd. De in Californië gevestigde oliereus richt zich minder op de grote projecten die jaren van voorbereiding en miljarden aan investeringen kosten en verlegt de aandacht naar kleinere en flexibelere projecten.