Verstappen heeft in zijn korte carrière nog weinig geluk gehad in Monaco

Twee weken geleden winnaar van de grand prix in Barcelona, nu in de kwalificatie in Monaco eruit gevlogen.

Foto ANP

Raceoverall tot de middel afgestroopt, pips gezicht en tientallen camera’s om hem heen. De gang naar de openluchtruimte voor tv-interviews in de paddock van Monaco is voor Max Verstappen vandaag geen gemakkelijke.

Twee weken geleden winnaar van de grand prix in Barcelona, nu in de kwalificatie in Monaco eruit gevlogen. Gecrasht bij het zwembad, nadat hij eerst een vangrail schampte en vervolgens met een gehavend rechtervoorwiel tegen de volgende vangrail aanknalde. Zijn Red Bull-bolide was te zwaar beschadigd om mee door te rijden. Verstappen zal morgen in de achterste linies beginnen.

Geen robot

“Dit kan gebeuren in Monaco”, zegt de achttienjarige coureur later in een persgesprek. “Ik stuurde te vroeg in en raakte de vangrail. Daarna ging alles mis. Een miscalculatie.” Of hij nu van een ‘hero een zero is?’, wilde een van de journalisten weten. “Dat interesseert me geen zak.” Zijn foutje deed zich voor in de eerste fase van de kwalificatie (Q1), “ik reed nog niet op mijn limiet”.

Beelden van de crash. De tekst gaat verder onder de tweet.
https://twitter.com/EnricoTornello/status/736532755459248128

Vooraf was Verstappen er van uit gegaan dat hij bij de eerste vier zou eindigen. “Maar ik ben geen robot, een foutje zit in een klein hoekje in de autosport”. Hij had zich alweer hersteld en was voorzichtig met de strategie voor zondag bezig. “Je kunt wel blijven nadenken, maar dat helpt toch niet.”

Op het stratencircuit van Monaco, waar inhalen problematisch is, zal het moeilijk worden om nog voorin te eindigen. De race kan nog wel worden beïnvloed door regen die volgens de voorspellingen mogelijk is. “Regen is enige manier om naar voren te kunnen gaan.”

Hooggespannen verwachtingen

Vooraf waren de verwachtingen hoog gespannen over het optreden van Verstappen. Zijn bolide is bij uitstek geschikt voor circuits waar wendbaarheid en grip belangrijker zijn dan topsnelheid. Maar Verstappen, die in Monaco woont, heeft in zijn korte carrière nog weinig geluk gehad in de straten van het fiscale vrijstaatje. Vorig jaar, toen hij nog bij Toro Rosso reed, het talententeam van Red Bull, knalde hij bij Sainte Dévote tegen de afrastering bij een inhaalactie op Romain Grosjean.

Zijn crash zorgde voor het nodige oponthoud, want het wrak moest van het circuit worden getakeld. Verstappen liet onmiddellijk via de boordradio weten dat hij in orde was. “Misschien had ik minder grip dan ik dacht, stuurde iets te vroeg in. Dan gaat alles fout”, liet hij verder weten.

Eerder op de dag reed Verstappen nog de vijfde tijd in de laatste vrije training. Ook toen schampte hij de vangrail en stond een kwartier aan de kant.

Teamgenoot poleposition

Pikant is dat de teamgenoot van Daniel Ricciardo de poleposition veroverde, de eerste in zijn carrière. De Australiër kreeg bij Red Bull als enige een nieuwe Renault-motor. Dat zou al afgesproken zijn voordat Verstappen enkele weken geleden naar het eliteteam van Red Bull werd gepromoveerd. Ricciardo was in Barcelona teleurgesteld over de bandenstrategie van Red Bull dat hem drie pitstops liet maken en Verstappen twee. De Nederlander won uiteindelijk de race.

Als tweede start morgen Mercedes-coureur Nico Rosberg, die de drie voorgaande edities van de Grand Prix van Monaco won. Zijn teamgenoot Lewis Hamilton staat derde op de startgrid.