Licht lagere omzet voor uitgeverij NRC Media

De omzet van NRC Media is vorig jaar licht gedaald. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl boekte een omzet van 108,8 miljoen euro. Dat is 3 procent lager dan in 2014. De uitgeverij publiceerde vrijdag zijn jaarverslag.

Volgens NRC Media komt de omzetdaling door lagere advertentie- inkomsten, een over het hele jaar gemeten gemiddeld lagere stand van de abonnementen en een verschuiving van abonnees naar digitale producten. De winst bedroeg vorig jaar ruim 3,3 miljoen euro. In 2014 was de winst 4,8 miljoen euro.

Volgens de uitgeverij stond het aantal abonnementen in de eerste helft van 2015 nog onder druk, maar trad na de zomer een verbetering op. NRC Handelsblad eindigde het jaar met 3.000 abonnementen meer dan eind 2014; nrc.next slaagde erin om de oplagedaling te stoppen en eindigde met 2.000 exemplaren meer. In de oplagecijfers zitten zowel abonnementen op de papieren kranten als digitale abonnementen.

NRC Media, dat 350 werknemers telt, is sinds begin 2015 in handen van de Vlaamse uitgeverij Mediahuis. Stichting Democratie en Media en de investeringsmaatschappij van de Vereniging Veronica hebben een minderheidsaandeel.

Mediahuis is de eigenaar van de Belgische kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Mediahuis had in 2015 een totale omzet van 403,5 miljoen euro. (NRC)