De discussie hoe racistisch we hier in Nederland zijn, houdt de gemoederen de laatste tijd flink bezig. Maar iedereen zal het er over eens zijn dat een Chinese reclame die de tongen op het wereldwijde web losmaakt, hier nooit uitgezonden zou kunnen worden en dat niemand er ook maar aan zou denken één korreltje waspoeder van maker Qiaobi te kopen.
We zien een donkere schilder verleidelijk naar zijn Chinese klant kijken. Zij lijkt, terwijl ze de was doet, in te gaan op zijn avances. Maar - plottwist - als ze op het punt staan zich over te geven aan hun vleselijke verlangens, stopt de vrouw een blokje wasmiddel in zijn mond en stopt hem hardhandig in de wasmachine. Als de was klaar is, is de donkere schilder opeens een Chinese Adonis geworden, die getuige zijn knipoog geen wrok koestert voor de behandeling die hem zojuist ten deel is gevallen.
Dalian Wanda
Volgens Shanghaiist zou de reclame op tv zijn uitgezonden en in de filmzalen van Wanda Cinemas, de grootste bioscoopketen van China. De site What’s on Weibo - Weibo is een groot Chinees sociaal netwerk - schrijft dat de reclame al een tijdje bestaat. Hij zou eerder dit jaar op de Chinese videowebsite iQiyi geüpload zijn.
“Zelf heb ik hem op tv niet gezien,” zegt Oscar Garschagen, China-correspondent van NRC. “Maar als hij daar inderdaad is uitgezonden en in bioscopen van Wanda, is dat serieus. Ik kan me niet voorstellen dat Wanda hiermee geassocieerd wil worden gezien hun buitenlandse belangen.”
Het moederbedrijf van Wanda Cinemas, Dalian Wanda, is ook eigenaar van AMC Theatres, een van de grootste bioscoopketens in Amerika. Daarnaast hebben ze dit jaar voor 3,5 miljard dollar Hollywood-filmproducent Legendary Entertainment gekocht. Ook heeft Wanda een aandeel van 20 procent in voetbalclub Atlético Madrid.
Oscar Garschagen:
“De reclame haakt in op vooroordelen die in China leven over donkere mensen. Dat zijn de klassieke vooroordelen. Afrikanen die werken in steden die veel handelen met het buitenland, klagen steen en been over de racistische behandeling van Chinezen. Ook andere immigranten zijn daar het slachtoffer van: Indiërs, Pakistanen, Sri Lankanen. Blanken hebben er geen last van, die staan in hoog aanzien.”
Star Wars
Vorig jaar ontstond er op internet al ophef over wat geïnterpreteerd werd als Chinees racisme. De donkere hoofdrolspeler John Boyega in blockbuster Star Wars - The Force Awakens was op de Chinese poster weggemoffeld naar de achtergrond, terwijl hij wel groot op Westerse posters staat.
De reclame van Qiaobi is overigens niet alleen racistisch. Mocht iemand een rechtszaak aanspannen wegens plagiaat, dan maakt diegene goede kans om te winnen. In dit geval Coloreria Italiana, dat een aantal jaar terug bijna precies dezelfde reclame maakte - tot het muziekje aan toe-, zij het dat een witte man in de machine verdwijnt en er een donkere man uitkomt. Want “Coloured is better”.