Stoeptegel helpt kinderen oversteken: PAS OP, fietser!

Overstekende kinderen en geruisloze fietsers: het is een gevaarlijke combinatie. Een intelligente stoeptegel bij scholen zou kunnen helpen.

Intelligente stoeptegel bij school. Foto HvA

Opgetogen tuurt Jort (7) naar de kunststof gekleurde stoeptegel tegenover zijn basisschool, de Dr Rijk Kramerschool in het Amsterdamse centrum. Kleine rode lampjes lichten op. Een fietsje verschijnt op het display van de stoeptegel: PAS OP. „Kijk”, zegt Jort en hij wijst naar de display: „Nu mag ik niet oversteken.”

Zzzzzzzzzoef.

Welkom in fietsjungle Amsterdam. De Nassaukade. Fietsers schieten voorbij. Telefonerend vaak, zonder oog voor de kleuters die oversteken om hun fiets te pakken. Maar nu ligt er dus een gekleurde en interactieve stoeptegel op het trottoir voor de school. Doel: schoolkinderen waarschuwen voor passerende fietsers en scooters. Dat gebeurt op basis van een sensorboxje dat een signaal doorstuurt als een fietser of scooter passeert.

De tegel werd ontwikkeld door drie studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Citezen Data Lab, onderdeel van het Amsterdam Creative Industries Network, en begeleid door HvA-docent en onderzoeker Wouter Meys. Meys: „We zoeken naar intelligente oplossingen om deze stad veiliger te maken.” Meys kreeg van de schoolleiding te horen dat er regelmatig incidenten waren op de weg voor de school.

De afgelopen week werd gekeken hoe scholieren van de Dr. Rijk Kramerschool op de tegel reageerden.

Vanmiddag klinkt vooral „ooooh”, „aaaah”, „cool” en „vet” uit de kindermonden. De meeste kinderen blijven even kijken naar de tegel, maar de boodschap is niet altijd even helder. Indy (7): „Ik vind het een beetje raar, hoor. Ik begrijp niet wat het is.”

Over het nut van de tegel twijfelt ook vader Ricardo Gillot (47), een man op een bakfiets. „De kinderen hebben geen feeling bij deze tegel. Hij is plat en zou meer 3D moeten zijn. Mijn kinderen kijken niet naar de grond, maar voor zich uit.” Een passerende moeder: „Je kunt de hele stoep wel vol plaveien met zulke dingen, het helpt toch niet.” Pieter Jelle Bouman (69) is milder. „Als ze dit op grote schaal invoeren denk ik dat het helpt. Misschien kunnen ze een groen en een rood licht inbouwen.”

Meys is blij met het commentaar van de ouders: „We zijn een onderzoeksinstelling, ik vind het interessant om te horen hoe een kind de ruimte om zich heen scant.” De komende weken zal Meys samen met de gemeente Amsterdam de resultaten evalueren. Verder worden andere scholen bezocht om het experiment te herhalen. Meys: „Misschien moeten we concluderen dat de tegel op deze manier nog niet goed werkt. We nemen de opmerkingen mee en gebruiken die voor verder onderzoek.”