Schiphol bestudeert tweede vliegveld Haarlemmermeer

De luchthaven verwacht de komende jaren zo hard te groeien dat uitbreiding noodzakelijk is.

De Schipholtunnel en de A4. Foto Remko de Waal / ANP

Schiphol en het kabinet kijken naar de mogelijkheid om een dependance in de Haarlemmermeer te bouwen, om de verwachte groei van de luchthaven op langere termijn op te vangen. Dat hebben de luchthaven en het ministerie van Infrastructuur en Milieu laten weten na berichtgeving van De Telegraaf. Uitbreiding van Schiphol met een tweede vertrek- en aankomstgebouw en een zevende baan is een “mogelijk scenario voor de verre toekomst”.

In 2015 reisden 58 miljoen reizigers via Schiphol, drie miljoen meer dan het jaar ervoor. Het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving schatten dat in 2050 dat aantal opgelopen zal zijn naar 110 tot 170 miljoen. In 2000 verwerkte de luchthaven nog 39 miljoen passagiers.

Als de groei doorzet, krijgt de luchthaven vanaf 2020 te maken met een capaciteitsprobleem. Deels wordt een oplossing gezocht in het doorsturen van reizigers naar Lelystad en de bouw van nieuwe A-pier op Schiphol. Of dat ook op langere termijn voldoende is, is nog de vraag.

‘Zeer prematuur’

De mogelijkheid van een dependance komt aan de orde in een rapport van economisch onderzoeksbureau SEO uit begin 2014, vermeld in de beleidsnota Mainport en Metropool die vorige maand door staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) naar de Tweede Kamer is gestuurd. Daarin schetsten de SEO-onderzoekers verschillende scenario’s waarin de tweede dependance en zevende baan tussen 2020 en 2040 noodzakelijk kunnen blijken.

Schiphol en het ministerie noemen het scenario voor de lange termijn “zeer prematuur”. Realisering is afhankelijk van economische ontwikkelingen.

De tweede terminal, door De Telegraaf omschreven als Schiphol West, zou gebouwd kunnen worden in de driehoek tussen de A4, de A5 en de A9. Volgens de krant wordt ook gekeken naar een lightrailverbinding met Schiphol Centrum en een mogelijke uitbreiding van de Noord-Zuidlijn. De zevende baan zou gebouwd worden ten zuidoosten van de luchthaven, parallel aan de Kaagbaan.

Beleidsnota Mainport en Metropool