‘Wikkels met zwarte spelers schandelijk’

Een Duitse topvoetballer die opduikt in Mekka. Een chocolademerk dat adverteert met kinderen met een donkere huidskleur. Het baart allemaal opzien in Duitsland, dat erachter komt dat het een multiculturele samenleving aan het worden is.

Het geliefde chocolademerk Kinderschokolade verkoopt ter gelegenheid van het EK voetbal repen met kinderfoto’s van spelers uit het nationale team. „Onze voetbalsterren als kinderen! Herken je ze?” staat er bij foto’s van de kleine Götze, Podolski, Boateng en Gündogan. Niet allemaal blond en blauwe ogen dus.

De wikkels werden twee weken nauwelijks opgemerkt, tot de actie deze week mikpunt werd van hatelijke commentaren van een paar aanhangers van anti-islambeweging Pegida. Op een Facebook-groep verschenen bij foto’s van de wikkels reacties als: „Zijn dit waarschuwingen voor toekomstige terroristen?” en „Dat kopen we dus niet meer.” Het leidde tot een stormpje op sociale en in traditionele media. Er kwamen tegenreacties, en getruukte wikkels met kinderfoto’s van Himmler en andere nazi’s: heb je dan liever dit? De voorzitter van de nationale voetbalbond sprak zijn verontwaardiging uit („Bij ons gaat het om prestaties”), en zelfs Pegida-voorman Lutz Bachmann, distantieerde zich: niet alleen van de commentaren, maar ook van de hele Facebook-groep.