‘Te vaak treinen met gevaarlijke stoffen over spoor’

De norm wordt in sommige gevallen drie tot vier keer overschreden, zo blijkt uit cijfers van de NOS.

Vorig jaar reden een passagierstrein en een goederentrein in Tilburg op elkaar in. Foto Andy Smulders / ANP

Op verschillende trajecten in Nederland rijden vaker treinen met gevaarlijke stoffen dan is toegestaan. De norm wordt in sommige gevallen drie tot vier keer overschreden, zo blijkt uit cijfers die de NOS in handen heeft.

Volgens de omroep rijden met name in Noord-Brabant en bij Amersfoort meer treinen met brandbaar gas (LPG) dan mag. Zo mogen in Tilburg jaarlijks 3.650 wagons met LPG over het spoor. Volgens de NOS waren dat er in 2015 in negen maanden tijd zeker 6.300. Op het traject Amersfoort-Apeldoorn mogen jaarlijks tien wagons brandbaar gas vervoerd worden, maar dat waren er in negen maanden tijd 1.900.

Een verklaring dat er het afgelopen jaar meer wagons met gevaarlijke stoffen over bijvoorbeeld de Brabantroute rijden is er wel. Normaliter worden treinen met gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk over de Betuweroute gestuurd, maar aan dat traject zijn werkzaamheden. Als andere belangrijke verklaring noemt de NOS dat Duitsland meer gas importeert, waardoor de transporten zijn toegenomen.

Botsing

Een botsing tussen een personentrein en een goederentrein met gevaarlijke stoffen op 6 maart 2015 was aanleiding voor een ‘brandbrief’ naar het kabinet. De Tilburgse wethouder Mario Jacobs leidt de politieke lobby voor veiligheid. Jacobs zei eerder in NRC: “We zullen als een waakhond bekijken of de aanbevelingen uit drie rapporten over dit incident werkelijk worden opgevolgd. En we laten niet los tot het moment dat we daar een goed gevoel over hebben.”