Overname TNT Express door FedEx afgerond

TNT Express is definitief ingelijfd door FedEx. Vooralsnog verandert er weinig, zegt de nieuwe topman.

De deal is rond. De overname van het Nederlandse koeriersbedrijf TNT Express door de Amerikaanse branchegenoot FedEx, ruim een jaar geleden aangekondigd, is definitief. Topmannen van beide bedrijven bezegelden de overname dinsdag op een persconferentie met de gebruikelijke wederzijdse complimenten en grote woorden („historische dag”, „iconische bedrijven”).

Voor FedEx betekent de aankoop ter waarde van 4,4 miljard euro een grote stap richting Europa. Het mondiale netwerk van FedEx voor luchtvracht – met 657 eigen vliegtuigen hoort FedEx bij de top-5 van de wereld – wordt nu gecombineerd met het uitgebreide Europese wegennet van TNT. Maar het gaat niet alleen om Europa, benadrukte de Brit David Binks, bestuursvoorzitter van FedEx Europa en sinds dinsdag ook de baas van TNT. Het koeriersbedrijf in Hoofddorp heeft ook een goed netwerk in het Midden-Oosten, Zuid-Oost Azië en Zuid-Amerika.

Binks en David Bronczek, bestuursvoorzitter van FedEx Express, kondigden geen grote veranderingen aan bij TNT. Het merk blijft vooralsnog bestaan, het hoofdkantoor van FedEx Europa wordt gevestigd in Hoofddorp. Klanten zullen de eerste periode geen verschil merken.

Banenverlies wordt niet verwacht. Het bedrijf rekent op forse groei, vooral omdat de verkoop via internet jaarlijks met 15 procent stijgt en in 2017 naar verwachting een waarde heeft van meer dan 600 miljard euro. Het TNT-knooppunt in Luik blijft behouden, naast de FedEx-knooppunten op vliegvelden in Parijs en Keulen. Luchtvaartmaatschappij TNT Airways (25 vliegtuigen) is inmiddels verkocht aan ASL Aviation.

De verkochte partij toonde zich even verheugd als de kopende partij. Tex Gunning, die nog zes maanden aanblijft als TNT-baas, is ervan overtuigd dat TNT niet zelfstandig had kunnen doorgaan. Achterstallige investeringen en vernieuwingen, met name in ict, maakten het bedrijf volgens hem kwetsbaar. In 2015 leed TNT 50 miljoen euro verlies.

Voor de overname was goedkeuring nodig van diverse mededingingsautoriteiten, waarbij het oordeel van de Europese Commissie het spannendst was. Na onderzoek oordeelde die dat Europese burgers en bedrijven niet worden benadeeld. Er blijft voldoende concurrentie over. Alleen het Duitse DHL en het Amerikaanse UPS, dat in 2013 geen toestemming kreeg voor overname van TNT en met juridische middelen heeft geprobeerd de deal tussen FedEx en TNT te voorkomen, hebben een vergelijkbaar mondiaal netwerk als FedEx.

TNT werd in 1946 opgericht door Australiër Ken Thomas, de afkorting staat voor Thomas Nationwide Transport. In de jaren 90 belandde het bedrijf in Nederland, in 2011 werden post- en koeriersdiensten gesplitst. PostNL heeft een belang van 14,7 procent in TNT Expres en ontvangt daar circa 640 miljoen euro voor.