Door chocola leert Duitsland dat het multi-culti wordt

Een marketingactie van een chocolademerk werd opgepikt door Pegida en leidde tot veel ophef op sociale media.

Kinderschokolade verkoopt al ruim twee weken, ter gelegenheid van het aanstaande EK-voetbal, repen met daarop kinderfoto’s van spelers uit het nationale team. Foto: Twitter.com/TheDscherman

Een Duitse topvoetballer die opduikt in Mekka, een vertrouwd chocolademerk dat adverteert met kinderen met een donkere huidskleur – het baart allemaal opzien Duitsland, dat erachter komt dat het een multiculturele samenleving aan het worden is.

Het geliefde chocolademerk Kinderschokolade verkoopt al ruim twee weken, ter gelegenheid van het aanstaande EK-voetbal, repen met daarop kinderfoto’s van spelers uit het nationale team. “Onze voetbalsterren als kinderen! Herken je ze?” staat er naast de portretten van onder andere de kleine Mario Götze, Lukas Podolski, Jerome Boateng en Ilkay Gündogan. Niet allemaal blonde, blauwogige kinderen dus.

Mikpunt van hatelijk commentaar

Het leek een aardige marketingactie, die nauwelijks werd opgemerkt buiten de kring van liefhebbers van Kinderschokolade. Tot de actie deze week mikpunt werd van hatelijke commentaren van een paar aanhangers van Pegida, de beweging die sinds vorig jaar straatdemonstraties houdt tegen “de islamisering van het avondland”.

Op de Facebook-groep Pegida-Baden-Württemberg-Bodensee verschenen bij foto’s van de chocoladewikkels commentaren als “zijn dit waarschuwingen voor toekomstige terroristen?”, “arm Duitsland” en “dat kopen we dus niet meer”. Bij de afbeelding van de wikkels was overigens de tekst weggehaald dat het een actie voor het EK was, en dat het om jeugdfoto’s van bekende voetballers ging. Sommige reageerders zagen in de foto’s een poging om heimelijk het politiek correcte denken door te voeren.

Het leidde al snel tot een stormpje op de sociale media, en vervolgens ook in de traditionele media – niet gering voor een Facebook-posting die maar 210 maal was gedeeld voor hij werd weggehaald. De commentaren leidden weer tot tegenreacties, en getructe chocoladewikkels met kinderfoto’s van Heinrich Himmler en andere nazi’s - met de strekking: hebben jullie soms liever dit?

“Chocola met migratie-achtergrond”, kopt vandaag de Tagesspiegel boven een stuk over de affaire. De voorzitter van de nationale voetbalbond sprak zijn verontwaardiging uit (“Bij ons gaat het om prestaties, en niet om de herkomst of het geloof van een speler. En meer hoeft er over deze smakeloze opmerkingen niet gezegd worden”). En zelfs de voorman van Pegida, Lutz Bachmann, distantieerde zich: niet alleen van de Facebook-commentaren, maar ook van de complete Facebook-groep.

Mesut Özil in pelgrimsgewaad

Positiever waren deze week de reacties op een andere uiting van Duitsland als multiculturele samenleving. Arsenal-speler Mesut Özil verraste velen door zondag op Facebook een foto van zichzelf te plaatsen, in wit pelgrimsgewaad in Mekka, waar hij voorafgaand aan het trainingskamp van de Duitse nationale ploeg op bedevaart was gegaan. Özil, geboren in Gelsenkirchen, dertig miljoen volgers op Facebook, tien miljoen op twitter, meldde: #Mecca #HolyCity #SaudiArabia #Islam #Pray

Er waren negatieve reacties, maar de positieve overheersten. Meteen werd het bericht massaal gedeeld, donderdag aan het begin van de middag was de stand: 115.000 keer gedeeld op Facebook, 2,7 miljoen keer geliked, en 1.400 keer van een negatieve emoticon voorzien. Op twitter werd het bericht 74.000 keer gedeeld en 56.000 keer geliked.