Dit schrijven andere media vandaag

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Schiphol kijkt naar extra vliegveld in Haarlemmermeer

Om de pijlsnelle groei van het vliegverkeer te kunnen bijbenen kijken het Rijk en Schiphol naar de aanleg van een nieuw vliegveld in de Haarlemmermeer. Dat bericht de Telegraaf.

Naast Schiphol wordt vliegveld Lelystad de komende drie jaar geschikt gemaakt als ‘overloopluchthaven’, maar bij het huidige groeitempo zijn verdere maatregelen nodig. De luchthaven en het Rijk bevestigen aan De Telegraaf dat er inderdaad gekeken wordt naar de aanleg van een dependance voor Schiphol, maar dat is wel een scenario ‘voor de verre toekomst’, volgens een woordvoerder van staatssecretaris Dijksma.

‘Schiphol-West’, zoals de krant de nieuwe luchthaven noemt, zou op termijn kunnen worden gebouwd in een driehoek tussen de snelwegen A4, A9 en A5.

‘MaxMania’ goed voor sportreisbureaus

Sportreisbureaus profiteren van de Formule 1-gekte in Nederland na de overwinning van Max Verstappen op het circuit van Barcelona, twee weken geleden. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Bij Sportstadion.nl, de marktleider in Nederland op het gebied van sportreizen hebben ze het nooit eerder zo druk gehad met autoracefans. Hij merkt drie tot vier keer zoveel interesse voor reizen naar Formule 1 races bij Nederlandse fans, sinds Verstappen’s overwinning in Spanje.

Ticket+Travel, een andere organisatie die reizen naar autoraces verkoopt, meldt zelfs dat zoveel Nederlanders naar de race op het Belgische Spa-Francorchamps willen gaan, dat er extra tribunes worden bijgebouwd.

Volgens Robin Bilkert van Ticket+Travel zijn veel fans bereid tot 580 euro uit te trekken voor de duurst mogelijke kaart, waarmee racefans een prachtig uitzicht hebben op de pitstraat. 

Is fietsbezorging aan opmars bezig?

Foodora en Deliveroo, de Nederlandse fietsbezorgdiensten voor maaltijden, breiden hun vleugels uit tot buiten Amsterdam, schrijft Trouw in een stuk over de groeiplannen van de fietsbezorgers.

De bedrijven denken hun reputatie in ieder geval op orde te hebben: zonder scootertjes zijn ze een stuk duurzamer en goedkoper. En nee, klanten hoeven niet te vrezen voor koud eten, want ze werken met slim verpakkingsmateriaal dat het eten op temperatuur houdt.

In Utrecht, Den Haag en andere steden zijn de fietsbezorgers al onderdeel van het straatbeeld. De komende tijd zullen ze ook in andere grote steden verschijnen. Bij die uitbreiding zal blijken of ze heel Nederland kunnen veroveren, of alleen levensvatbaar zijn in de grootste steden van het land.