De theorie was voor een groot deel weggezakt

Eerstejaars maken voor NRC een eindexamen. Wat weten zij na een jaar nog? Vandaag: scheikunde (havo).

‘Naar mijn gevoel ging het slechter. Dat kwam doordat ik niet alle theorie meer kende. Die was voor een groot gedeelte echt weggezakt. Ik leerde op school het meeste van de lessen en die heb ik nu natuurlijk een jaar niet gehad. Ik zou nu echt niet slagen, dat weet ik zeker.

Vooral bij de rekenvragen wist ik niet meer helemaal wat ik moest doen. Hoe ik nu sommige dingen moest omrekenen bijvoorbeeld, of hoe ik de gegevens moest gebruiken. Gelijk al bij vraag 4 moest je een berekening laten zien, over of het spuiten met een luchtverfrisser de geurdrempel overschreed. Dat is de laagste concentratie van een gas die de mens kan waarnemen. Je kreeg de geurdrempel en de molecuulformule, en hoeveel damp 1 mol aan volume geeft. Met die gegevens moest je gaan rekenen. Ik wist even niet meer hoe ik dat allemaal moest doen.

Er was ook een vraag waar ik meteen het antwoord op wist, hoewel het een theorievraag was. Dat was nummer 5, die over gassen in het periodiek systeem ging. Je moest benoemen hoe de elementen in groep 18 in het systeem heetten. Dat wist ik omdat het systeem nog goed in m’n hoofd zit. Groep 18 zijn de edelgassen en dat bleek ook het juiste antwoord.

Het interessantst vond ik de vragen bij het stukje over het recyclen van loodaccu’s. Ik werk op dit moment tijdens een project voor mijn studie elektrotechniek zelf ook met loodaccu’s. Het is heel grappig dat dat nu in het examen zat, bij scheikunde. Zelf gaan wij in ons project niet zo in op het scheikundige deel. We hebben het vooral over de elektrotechnische kant.

Verder ben ik bij mijn studie helemaal niet meer bezig met scheikunde. Dat is ook een reden waarom ik veel van de theorie ben vergeten. Ik houd me nu vooral bezig met natuurkunde en wiskunde.

Op de middelbare vond ik scheikunde echt wel leuk. Ik vond het in ieder geval een stuk leuker dan aardrijkskunde, anders had ik dat wel in de plaats gekozen. Ik heb toen ook best een goed cijfer gehaald.

Als ik nu dit examen zou hebben moeten doen, dan zou ik nog veel hebben moeten leren. Het gaat gewoon over de hele vijf jaar van scheikunde en die zou ik allemaal opnieuw moeten doornemen. Maar als ik die theorie beter had geleerd, dan had ik het zeker wel gehaald.”