Ook J.Crew doet het niet zo lekker in 2016

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

J.Crew is niet meer wat het geweest is. De retailer maakt volgens de Financial Times steeds minder los bij de jonge professionele consument. Eigenaar J. Crew Group Inc. maakte vannacht een inkomstendaling bekend van 3 procent naar 567,5 miljoen dollar in het laatste kwartaal. Hiermee is het de zoveelste kledingretailer in 2016 die worstelt met het feit dat consumenten steeds meer online bestellen. Volgens The Wall Street Journal hielp het niet dat J. Crew zich geen raad wist met vrouwenkleding.

Een klein lichtpuntje voor J.Crew, waar durfinvesteerders TPG en Leonard Green veel geld in hebben gestoken. Het leed máár een verlies van 7,3 miljoen dollar. Een jaar eerder was dat nog 462 miljoen dollar. Volgens CEO Millard Drexler is J. Crew hard bezig met het aangaan van de uitdagingen die retailplatforms als Amazon bieden. Drexler:

“Overall, we have been aggressive in managing all aspects of our business in a challenging retail environment while continuing to focus on delivering the very best product and brand experience for our customers across all channels”

Zorgwekkend voor investeerders is echter dat de rente op leningen die J.Crew heeft uitstaan onlangs verdriedubbelde. Dat zou op korte termijn problemen kunnen opleveren voor het bedrijf. Volgens J.Crew beslaan de schulden in totaal zo’n 1,5 miljard dollar. Het heeft zelf 54,7 miljoen dollar op de bank staan.

Dááág desktop

Het tijdperk van de desktop is nu toch echt ten einde. Facebook sluit de marktplaats voor advertenties voor de computers, meldt re/code. Het bedrijf wil dat adverteerders zich - net als het bedrijf - gaan richten op de toekomst.

Die is mobiel en lucratief. Volgens re/code haalt Facebook al 80 procent van de advertentie-inkomsten (totaal is zo’n 4,3 miljard dollar) uit het aanbieden van commerciële video’s, foto’s en berichten op mobiel. Daar zitten ook de meeste gebruikers: in Messenger, de Facebook-app of Instagram.

Waar ging Walgreens de mist in?

The Wall Street Journal reconstrueert de rampzalige samenwerking tussen de Amerikaanse drogisterijketen Walgreens en biotechnologie-startup Theranos. Waarom ging het zo mis?

Walgreens tekende een overeenkomst met Theranos zonder de technologie die het zei in huis te hebben volledig te testen. Volgens oprichter Elizabeth Holmes bezat de startup revolutionaire technologie om snel digitale bloedmetingen uit te voeren en tientallen aandoeningen te diagnosticeren. Walgreens, dat continu zoekt naar manieren om de activiteiten uit te breiden met hulp van derde partijen, tuinde er met open ogen in.

Want al gauw bleek Theranos toch niet zo geweldig te zijn als Holmes voorspiegelde. Vorig jaar kwamen gebreken in hun apparatuur en meetmethodes uitgebreid in het nieuws. De Amerikaanse toezichthouders van de Food and Drug Administration en het Center for Medicare openden onderzoek naar de praktijken van Holmes, nadat duidelijk werd dat de testen van Theranos onduidelijk en onverantwoord waren en het welzijn van patiënten in gevaar kon brengen.

De overeenkomst tussen Walgreens en Theranos ligt nu doormidden gescheurd in de prullenbak, schrijft The Wall Street Journal. Maar laat dit een les zijn voor traditionele bedrijven die net iets te graag de markt willen verstoren: houd de ogen open.