Onderkoeld en fris gekonkel en geroddel uit Jane Austens brievenroman

Love & Friendship is waarschijnlijk de meest geestige en vileine Jane Austen-verfilming die er in jaren is gemaakt. Zou dat komen omdat de Amerikaanse regisseur Whit Stillman al zijn hele filmende leven Jane Austen-films maakt, maar dan gesitueerd in het New York van de jaren tachtig? Net als in zijn zedenschets The Last Days of Disco (1998) gaf hij de hoofdrollen aan zijn favoriete actrices Kate Beckinsale en Chloë Sevigny als respectievelijk de opportunistische intrigante Lady Susan Vernon en haar vriendin Alicia.

De plot draait om Lady Susans pogingen om haar ernstige dochter Frederica aan de man te krijgen, maar niet aan de man die de kersverse weduwe voor zichzelf heeft uitgezocht.

In de regie van Whitman is de verfilming van Austens relatief onbekende brievenroman meer Dangerous Liaisons in de regie van Stephen Frears dan dwepen met Mr. Darcy: oud versus nieuw geld (waarbij oud meestal geen geld meer heeft), gekonkel en geroddel, op het randje van olala, maar altijd droog en onderkoeld. Ook in de vorm is Love & Friendship strak en fris. Brechtiaanse titelkaarten, medeplichtige blikken in de camera en op het scherm geschreven passages die het epistolaire karakter van de roman in herinnering roepen, zorgen dat de vaart erin blijft. Stillman doet wat goede regisseurs van kostuumfilms doen: hij gebruikt het verleden om onze hedendaagse mores onder de loep te nemen.