Recensie

Handige marketing-slag

De projecten die op crowdfundingsites staan zijn meestal in drie categorieën te verdelen: technische gadgets, artistieke games of hipsterfood, zoals zelfgemaakt bier of organische kaas. Nu hebben twee Nederlandse jonge ondernemers een project lopen om de hele wereld aan hagelslag te helpen. Of ‘Hagelswag’ zoals zij het noemen. Nét wat anders dan je doorsnee huismerk, want het zijn ‘premium fairtrade chocolade brokjes van 55 procent cacao’ in een chique glazen fles en ze vragen er 25 euro voor. Ze hebben er een mooi verhaal bij verzonnen over ene Gerbrand Slag, een zeventiende-eeuwse chocolatier uit Amsterdam, die met zijn schip vol zelfgemaakte hagelslag vlak voor de kust van New York zonk. En daarom zou de rest van de wereld geen hagelslag eten. En daar willen deze twee slimme marketingjongens verandering in brengen: ‘to finish what Gerbrand started’. Hoe ongeloofwaardig het verhaal ook klinkt, het is leuk bedacht en ze hebben een punt: het is natuurlijk zonde dat de rest van de wereld geen hagelslag op brood kent.