Dit vindt NRC van de films die deze week uitkomen

Het Noorse ‘The Wave’ is een effectieve rampenfilm met een paar wijze lessen voor Hollywood. En met ‘Love & Friendship’ is een van de geestige Austen-verfilmingen in jaren verschenen.

  • ●●●●●

    Alice: Through the Looking Glass Actiekomedie

    Tim Burtons versie van Alice in Wonderland was zes jaar geleden weliswaar een ietwat futloze film, maar ook een wereldhit voor studio Disney, met een opbrengst die boven de magische grens van 1 miljard dollar uitkwam. Geen reden dus om al te veel te veranderen in deze vervolgfilm. Lees de recensie: ‘Videogame met een vleugje kinderfilosofie’

    Regie: James Bobin. Met: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter. In: 132 bioscopen

    Achtergrond Alice Through the Looking Glass: De nieuwe Disneyversie van het klassieke kinderverhaal is fantasierijk, eclectisch en wat hijgerig. Maar de geest van Lewis Carroll waart erin rond.‘Alice strijdt tegen het voorttikken van de tijd’
  • ●●●●●

    Noma, My Perfect Storm: Voedseldocumentaires

    Noma, My Perfect Storm is een glossy geschiedenis van het restaurant in de haven van Kopenhagen. De naar persoonsverheerlijking neigende film verhaalt hoe Redzepi op een dag besloot om de Noorse keuken te gaan (her)uit te vinden, en een haute-cuisinerestaurant te openen dat alleen maar met lokale seizoensproducten zou werken. Lees de recensie: ‘Watertanden bij gemummificeerde hertepoot’

    Regie: Pierre Deschamps. In: 14 bioscopen

  • ●●●●●

    Bugs Voedseldocumentaires

    In Bugs eten ze wormentaco’s in Mexico en slurpen ze de honing van niet-stekende bijen van de raat in Kenia. Anders dan verwacht volgt de film niet het evangelie van de sprinkhaan als nieuwe bron van eiwitten. Lees de recensie: ‘Watertanden bij gemummificeerde hertepoot’

    Regie: Andreas Johnsen. In: 11 bioscopen

  • ●●●●●

    A Heavy Heart Melodrama

    De Duitse film A Heavy Heart (oorspronkelijke titel: Herbert) kan bogen op een sterke hoofdrol en een fraaie schildering van de grauwe Leipzigse couleur locale. Ook loopt het verhaal net even anders dan je vermoedt, al is de handheld-cameravoering dan wel weer wat voorspelbaar. Lees de recensie: ‘Stoïcijnse spierbonk worstelt met ALS’

    Regie: Thomas Stuber. Met: Peter Kurth, Lena Lauzemis, Lina Wendel. In: 6 bioscopen

  • ●●●●

    The Wave Rampenfilm

    The Wave heeft een bezeten geoloog, Kristian, die verdachte seismische signalen opvangt, sceptische collega’s, een gezin dat in het dorp wacht en een tikkende klok. Alles volgens het boekje, wat een heel effectieve rampenfilm oplevert. Met een geduldige aanloop, want je wilt dat zwaard van Damocles lekker lang boven het dorp zien bungelen. Sensatie werkt het best na suspense: ook dat lijkt Hollywood vergeten. Lees de recensie: ‘Rampenfilm over onvermijdelijke tsunami

    Regie: Roar Uthaug. Met: Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp. In: 8 bioscopen

  • ●●●●

    Love & Friendship Romantische komedie

    Love & Friendship is waarschijnlijk de meest geestige en vileine Jane Austen-verfilming die er in jaren is gemaakt. Zou dat komen omdat de Amerikaanse regisseur Whit Stillman al zijn hele filmende leven Jane Austen-films maakt, maar dan gesitueerd in het New York van de jaren tachtig? Lees de recensie: ‘Onderkoeld en fris gekonkel en geroddel uit Jane Austens brievenroman

    Regie: Whit Stillman. Met: Kate Beckinsale, Chloë Sevigny. In: 35 bioscopen

    Interview Whit Stillman: Na jaren Jane Austen-films te hebben afgewezen verfilmt regisseur Whit Stillman brievenroman Lady Susan. “Er zit Oscar Wilde-achtige humor in.” Lees het interview: ‘Moeder kaapt de mannen weg
  • ●●●●●

    Strike a PoseDocumentaire

    Strike a Pose is een trip down memory lane voor wie persoonlijk geraakt werd door Madonna’s project Blond Ambition Tour (1991). Voor wie daar minder voeling mee heeft, is het vooral een ontroerend beeld van de periode over hoe dingen zelden zijn wat ze lijken. Lees de recensie: ‘Worstelen met ‘express yourself’

    Regie: Reijer Zwaan en Ester Gould. In: 31 bioscopen

    Interview Reijer Zwaan: De journalist zag als elfjarige de Madonna-docu Truth or Dare. Hij bleef zich afvragen wat met de dansers was gebeurd en zocht het uit met filmmaker Ester Gould. Lees het interview: ‘Voor één keer draait het niet om Madonna