Beleggers eisen nieuw onderzoek VW-top

Bij beleggers(clubs) groeit het verzet over de wijze waarop de VW-top zich heeft vrijgepleit in het dieselschandaal.

Ons treft geen blaam, dus keur al ons werk maar goed.

Dat is wat de commissarissen en bestuurders van Volkswagen de aandeelhouders vragen om volgende maand te doen. Maar daar denken aandeelhouders van de autofabrikant toch anders over.

De druk op bestuursleden en commissarissen van Volkswagen neemt toe in aanloop naar de aandeelhoudersvergadering op 22 juni. Maandag riepen drie partijen op tot een onafhankelijk onderzoek naar de top.

Het verzoek van de top was op basis van de eerste bevindingen uit het interne onderzoek van advocatenkantoor Jones Day. De Duitse beleggersclub DSW betwijfelt of Volkswagen uiteindelijk wel alle resultaten daaruit zal publiceren. Het Brusselse bureau Deminor, dat institutionele beleggers adviseert, denkt dat het onderzoek van Jones Day „te beperkt” is en dringt er op aan om door buitenstaanders uit te laten zoeken of bestuurders en commissarissen hun taken naar behoren hebben gedaan.

Nummer drie is het Britse Hermes EO, dat twintig pensioenfondsen met aandelen in Volkswagen adviseert. Hermes wil ook een onderzoek naar het functioneren van de top en roept z’n klanten op om tijdens de vergadering in Wolfsburg geen décharge over 2015 te verlenen aan de commissarissen en bestuurders.

En dan lag er al een brief van relschopper TCI, met 1,2 miljard euro aan aandelen, over de matige winstgevendheid van het bedrijf en de hoge salarissen van de top. En het Noorse staatsfonds, vierde aandeelhouder, kondigde pas nog een rechtszaak aan.

Onderling gedoe

De vraag is of de top luistert naar al die beleggers die eisen stellen. Grootaandeelhouders van Volkswagen zijn de families Porsche en Piëch. Wolfgang Porsche is commissaris bij Volkswagen, zijn neef Ferdinand Piëch was jarenlang de voorzitter van de raad van commissarissen. De twee families bezitten 52,2 procent van het stemrecht. Deelstaat Nedersaksen heeft 20 procent stemrecht en Qatar 17 procent. Als deze drie gelijk optrekken, hoeft er weinig te veranderen.

Maar er is onderling ook gedoe. Tijdschrift Der Spiegel meldde deze week dat de families en Qatar hebben geprobeerd om via een truc Nedersaksen z’n vetorecht te ontfutselen. Dat mislukte. Nedersaksen, dat twee commissarissen levert, wilde op zijn beurt het werk van het bestuur niet goedkeuren, zei een regeringsfunctionaris tegen persbureau Reuters. De deelstaat deed het toch op dringend verzoek van de nieuwe president-commissaris Hans Dieter Pötsch. Een breuk tussen commissarissen zou herstel van Volkswagen frustreren.

Qatar, dat miljarden verloor door het dieselschandaal, is óók nijdig. Het eist een plek in het ‘presidium’ van de raad van commissarissen, het orgaan dat veel beslissingen voorbereidt. De zittende leden weigeren dat.