‘Netflix-abonnee ziet 160 uur minder reclame’

nrc.checkt Dat meldde NRC Handelsblad anderhalve week geleden.

Foto ANP / Koen van Weel

De aanleiding

Abonnees van de Amerikaanse videodienst Netflix zien per jaar gemiddeld 160 uur minder reclame dan reguliere televisiekijkers. Dat meldde NRC Handelsblad op 12 mei op de Media & Cultuurpagina in een kort, 59 woorden tellend bericht.

Waar is het op gebaseerd?

Op een niet nader genoemd ‘onderzoek’. Als bron bij het bericht staat: (NRC), een aanduiding voor eigen nieuws of voor nieuws dat, met bronvermelding, van andere media wordt overgenomen. Even googelen maakt duidelijk waar NRC het nieuws vandaan heeft. Een dag eerder meldde het Algemeen Dagblad op zijn site: ‘Netflix-gebruikers missen 6 dagen reclame per jaar’. In het vier keer zo lange AD-bericht wordt wél een bron voor het onderzoek gemeld: de Amerikaanse mediasite Cordcutting.com.

Het is evident dat het NRC-berichtje aan het AD is ontleend. Een vertaalfout in het AD is namelijk overgenomen. Cordcutting meldt dat Netflix-abonnees dagelijks gemiddeld 100 minuten naar de streamingdienst kijken: „1 and 2/3 hours per subscriber per day.” Daar maakte het AD van: „Iedere gebruiker kijkt gemiddeld 2 à 3 uur per dag.” En NRC vervolgens: „Netflix-abonnees kijken 2 à 3 uur per dag.”

En, klopt het?

In het NRC-bericht blijft onvermeld dat de rekensom van Cordcutting geldt voor Amerikaanse kijkers. Het AD verzuimt dat ook, maar geeft wel een link naar de Amerikaanse site, zodat de lezer zelf die conclusie nog zou kunnen trekken.

De 160 uur gemiste reclame baseert Cordcutting op een vermenigvuldiging. Kijkers naar Amerikaanse kabeltelevisie moeten per uur gemiddeld 15 minuten en 38 seconden aan reclame dulden. Per honderd minuten advertentieloos Netflix scheelt dat 1.563,3 seconden aan commercials per dag en dus 570.000 seconden per jaar, oftewel 158,5 uur. Ziedaar het hele ‘onderzoek’.

Welbeschouwd geeft het cijfer alleen antwoord op de vraag hoeveel uur reclame de Amerikaanse Netflix-abonnee jaarlijks zou hebben gezien als hij honderd minuten per dag naar kabeltelevisie had gekeken in plaats van naar de streamingdienst.

Is dat cijfer eender voor de Nederlandse Netflix-abonnee? Volgens marktonderzoekbureau Multiscope in Den Bosch was één op de vijf Nederlandse huishoudens in oktober vorig jaar aangesloten op Netflix. De 1,3 miljoen abonnees kijken gemiddeld 90 minuten per dag.

Dat is intensief, maar toch aanzienlijk minder dan ‘2 à 3’ uur die de krant abusievelijk noemde, en ook minder dan de circa 44 miljoen Amerikaanse Netflix-abonnees naar de dienst kijken.

Volgens de Stichting Kijkonderzoek in Amsterdam werd vorig jaar in Nederland gemiddeld 190 minuten per dag televisie gekeken, drie uur en tien minuten. Op de open netten in Nederland is minder reclame dan op de Amerikaanse tv. Dat blijkt uit cijfers van SPOT, het marketingcentrum voor de Nederlandse tv-zenders. De Nederlandse tv-kijker keek vorig jaar gemiddeld 6 minuten per uur naar reclame, in totaal 19 minuten per dag.

Als de Nederlandse Netflix-abonnee in plaats van naar House of Cards naar Humberto en andere televisie op de open netten zou hebben gekeken, had hij dagelijks 9 minuten aan reclame gezien (1,5×6). Per jaar is dat ruim 54 uur minder reclame dan de gemiddelde tv-kijker. NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch zegt dat het bericht „niet op deze manier de krant in had gemoeten”.

Conclusie

Het bericht dat Netflix-abonnees jaarlijks 160 uur minder reclame zien dan reguliere televisiekijkers gaat hooguit op voor Amerikaanse televisiekijkers. Nederlandse abonnees ‘besparen’ veel minder tijd. We beoordelen de stelling daarom als onwaar.