E-sports worden eindelijk volwassen door komst mainstream adverteerders

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

E-sports worden steeds populairder. We schreven dat al twee jaar geleden op NRCQ. Het feit dat de toernooien met computerspellen spelende digitale atleten grote adverteerders aantrekken, lijkt er volgens The Wall Street Journal op te duiden dat deze sport nu echt doorbreekt.

De aandacht van grote adverteerders komt na een periode van vijf jaar waarin e-sports steeds zichtbaarder werden. De toernooien vonden al jaren daarvoor plaats, maar pas sinds kort worden de wedstrijden uitgezonden voor een wereldwijd publiek. Bijvoorbeeld op online dienst Twitch, dat in 2014 door Amazon werd opgekocht, op Google’s YouTube Gaming of op televisiezender TBS.

De e-sportsuitzendingen op die laatste trokken landelijke restaurantketen Arby’s aan om te adverteren. Die gaf vijf miljoen dollar uit aan marketing op dit ontluikende sportfenomeen. Ook onder andere bierbrouwer Anheuser-Busch InBev en Pizza Hut zijn voornemens dit jaar nog miljoenen dollars aan advertenties specifiek te maken voor het e-sportspubliek. Het is wachten totdat zij hun naam plakken op een virtuele arena.

SpaceX gaat weer naar het ISS

SpaceX wil in 2018 naar Mars, maar eerst wil het iets dichter bij aarde dromen verwezenlijken. Volgens The Verge vliegt het ruimtebedrijf van Elon Musk op 16 juli voor de negende maal naar het Internationale Ruimtestation (ISS) voor een bevoorradingsmissie.

SpaceX laat ook weten dat het zal proberen opnieuw de eerste trap van haar Falcon 9-raket te laten landen op Cape Canaveral. Dat ging het afgelopen jaar niet altijd goed, maar in december klaarde SpaceX dit historische kunstje voor het eerst in de ruimtehaven in Florid (al mislukte het weer in januari en maart). Mars wordt dus nog wel een moeilijke klus met SpaceX’s huidige technologie. Maar ach, de weg naar de maan was ook niet gemakkelijk.

Krantenoorlog escaleert

Miljardair Patrick Soon-Shiong is de ridder op het witte paard voor uitgever Tribune Publishing. Door zijn infuus van 70,5 miljoen dollar in het noodlijdende bedrijf kan het de avances van concurrent Gannett voorlopig weerstaan, meldt Bloomberg. Maar het escaleert wel de strijd tussen de twee uitgevers in een veranderend en verdeeld medialandschap.

Volgens Tribune Publishing, de eigenaar van de Los Angeles Times en de Chicago Tribune, was het verhoogde bod van Gannett van 15 dollar per aandeel nog altijd ‘veel te weinig’ (hiervoor bood het 12,50 dollar per aandeel). Gannett is niet blij met de naar hun zeggen ‘Machiavelliaanse’ manoeuvres van het krantenbedrijf die de ‘aandeelhouders bedonderen’ en een fusie van de twee bedrijven ontzeggen. Want Soon-Shiong is niet alleen de reddende engel van Tribune, hij wordt ook vice-bestuursvoorzitter. Daarnaast worden 4,7 miljoen nieuwe aandelen de markt op gepompt, evenveel als de miljardair heeft gekocht.

Soon-Shiong wordt de nieuwste aanvulling in het rijtje miljardairs die kranten opkopen. In 2011 kocht Warren Buffett de Omaha World-Herald and andere kranten in Nebraska en Iowa op. Amazon-oprichter Jeff Bezos lijfde in 2013 The Washington Post in bij zijn mega-internetimperium.