Bouwt China te veel pretparken?

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Volgens de South China Morning Post kampt China met een overdaad aan nieuwe pretparken. In 2020 overtreft het Amerika als land met de grootste en meeste amusementsparken. Zijn de komst van onder andere Disneyland, Ocean Park, Hello Kitty Park en meer dan tien geplande parken in de nabije toekomst een teken van een nieuwe onroerend goed bubbel?

China is vastberaden om de binnenlandse consumptie te vergroten. Volgens analisten is er daarom veel ruimte om pretparken te ontwikkelen. De Chinese toerist wil in eigen land een dagje uit nu de economie kwakkelt. De groeiende middenklasse zorgt voor een vraag naar recreatieve activiteiten buiten winkelen om. Daar kunnen de bijna driehonderd parken, en de twintig in aanbouw, maar nauwelijks in voorzien denken ingewijden.

Toch ziet South China Morning Post ook dat ontwikkelaars zich verdiepen in het bouwen van pretparken om hun onroerend goed-portfolio te diversificeren. Iets wat ook in de jaren negentig gebeurde, voordat de meeste parken failliet gingen als gevolg van het uiteenspatten van de economische bubbel. Critici zien daarom deze Cambrische explosie van pretparken met scepsis tegemoet.

Japanse retail kwakkelt

Investeerders in Japanse retailers zijn bang dat toeristen en rijke consumenten wegblijven uit de winkels. Daarom bewaren zij op hun beurt weer hun afstand, schrijft Asia Nikkei Review. Met kelderende aandelen als gevolg.

In april daalden de belastingvrije aankopen - een indicatie van de koopkracht die buitenlandse toeristen meenemen naar Japan - met 9 procent. Het was de eerste keer in 39 maanden dat deze inkomsten krompen. De sterke yen wordt gezien als de schuldige volgens Asia Nikkei Review. Japan verliest hierdoor het imago als goedkoop Aziatisch winkelparadijs. Daarbij beschadigden strengere Chinese importregels de verkoop naar deze grote afzetmarkt.

Toyota roept auto’s terug om airbags

Toyota roept bijna 1,6 miljoen voertuigen terug uit de VS om defecte airbags te vervangen. Volgens The Japan Times wordt hiermee de grootste terugroepactie in de Verenigde Staten nog groter. De autoriteiten maakten eerder deze maand al bekend wagens van zeventien autofabrikanten terug te sturen vanwege fouten in onder andere de pedalen, maar vooral de airbags.

Bij Toyota gaat het dit keer om de volgende modellen: de 2009 -2011 Toyota Corolla en Matrix; 2006-2011 Toyota Yaris; 2010-2011 Toyota 4Runner; 2011 Toyota Sienna; 2008-2011 Scion xB; 2007-2011 Lexus ES; 2010-2011 Lexus GX; en de 2006-2011 Lexus IS. De airbags in deze wagens worden met te veel druk opgeblazen waardoor het geheel uit elkaar kan spatten met verwondingen in het gezicht als gevolg. Wereldwijd zijn er al minstens elf doden en meer dan honderd verwondingen gemeld.