Gaat de Amerikaanse bioscoopbezoeker Angry Birds toch redden?

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Gaat The Angry Birds Movie dan toch de kwakkelende Finse gamefranchise redden? Volgens USA Today zijn de eerste cijfers gunstig voor ontwikkelaar Rovio Entertainment. De film haalde in zijn eerste weekend in de bioscoop 39 miljoen dollar op in de Verenigde Staten en stootte hiermee Captain America: Civil War van zijn troon.


Ook internationaal werd The Angry Birds Movie redelijk goed ontvangen in de bios. (Lees hier de recensie van onze filmredacteur Coen van Zwol - 2 ballen) De goede box office cijfers zijn een opsteker voor Rovio, de studio stak 73 miljoen dollar in de film en leed daardoor een fors verlies vorig jaar.

Dat was het derde jaar op rij dat winst van de ontwikkelaar kelderde. Hoewel het nog jaarlijks Angry Birds-spellen uitpoept (samen met merchandise) lijkt de franchise niet meer hetzelfde enthousiasme op te wekken bij het publiek. Misschien komt dat ook omdat de nieuwe games niet meer zo spannend zijn? Met 39 miljoen dollar op zak is Rovio al goed op weg om zijn investering in de Angry Birds-film terug te verdienen.

KFC wil weer nummer 1 zijn, niet gezond

Kentucky Fried Chicken (KFC) staat niet meer op nummer een voor kipliefhebbers. Het veel kleinere Chick-Fil-A doet het al jaren beter dan kolonel Harland Sanders. Hoe kan dat vraagt Business Insider zich af? En wat doet KFC om er weer bovenop te komen?

Chick-Fil-A restaurants draaien drie keer meer omzet dan die van KFC. Het geheim van hun succes? Een zeer streng selectieproces van franchisehouders (maar 0,4 procent wordt aangenomen) en een bijzondere mix van hoogwaardige klantenservice, nauwe (kerkelijke) banden met de gemeenschap (al probeert de keten dat te verminderen) en sterke gerechten.

KFC vecht sinds vorig jaar terug om weer de koning van de kip te worden. Met hun ‘Re-Colonelization’-proces zet de keten fors in op het hertrainen van personeel en managers, plannen om 3000 restaurants opnieuw in te richten, legt het de focus van technologische vernieuwing bij de werknemer en niet per se de klant (alles om de werknemer gelukkiger te maken) en een ambachtelijk imago te cultiveren (krijtborden waarop staat waar de lokale kip vandaan komt). Het enige gebied waar KFC niet op wil concurreren met Chick-Fil-A is hun gezonde imago, zegt marketing directeur Kevin Hochman. KFC blijft eerlijk en bij hun roots: gefrituurde kip. Hochman:

“It’s not that it’s not healthy for you — it’s just fried chicken. It can’t be your go-to every day. Our customers don’t do that and we don’t tell them to do that. I think going out and telling people it’s healthy — it’s not true.”

Straks nemen Amerikanen overal de metro

Amerikanen lijken onlosmakelijk verbonden met hun auto’s. Een noodzaak in een land dat omkomt in de ruimte. Maar steden als Los Angeles, Phoenix in Arizona, Denver in Colorado en Charlotte in North Carolina willen dat veranderen. Zij zetten met miljardenprojecten in op beter openbaar vervoer, meldt The Wall Street Journal.

De aanleg van een metrosysteem kost Los Angeles meer dan 9 miljard dollar. Als het in 2026 wordt opgeleverd dan kunnen inwoners gebruikmaken van 6437 kilometer aan spoor. Al dat geld gaat niet alleen in de infrastructuur zitten maar ook de ontwikkeling van de gebieden rond het openbaar vervoer. Daar moeten winkels en huizen worden gebouwd om het systeem rendabel te maken. De vraag is of inwoners klaar zijn om de auto in te ruilen voor het openbaar vervoer. Critici in alle bovengenoemde steden vrezen dat de bouw hun stad zal ontregelen en dat de waarde van onroerend goed rondom de metro’s niet zal toenemen, maar juist afnemen.