Werknemers Volkswagen krijgen meer salaris

Autofabrikant Vakbond IG Metall sleept een loonsverhoging binnen. En de top, die zichzelf 63 miljoen euro uitkeert, belooft iets aan de hoge bonussen te doen.

Niet alleen de top van Volkswagen wordt goed betaald, ook de werknemers krijgen er wat bij.

Ongeveer 120.000 werknemers van de autofabrikant in Duitsland krijgen een flinke loonsverhoging. Het salaris stijgt in september met 2,8 procent en in augustus volgend jaar nog eens 2 procent. Ook zal Volkswagen een extra storting van 200 euro doen in de pensioenpot van iedere werknemer.

Vakbond IG Metall, die over de salarisverhoging onderhandelde, vond dat de werknemers van Volkswagen niet de dupe mochten worden van het dieselschandaal, dat het bedrijf miljarden kost. De overeenkomst geldt voor de fabrieken in Wolfsburg, Emden, Salzgitter, Braunschweig en Kassel en de financiële tak van de fabrikant. Voor andere fabrieken in Duitsland geldt een ander loontarief.

Bijna 5 procent loon erbij voor personeel. Foto reuters

De top van Volkswagen zorgt ook goed voor zichzelf. Maar het besluit om 63 miljoen euro aan beloningen aan zichzelf uit te keren, kwam op zware kritiek van de aandeelhouders te staan. De activistische aandeelhouder TCI schreef in een brief dat deze „extravagantie moet stoppen”. Vooral omdat het bedrijf inefficiënt is en te weinig winst maakt, volgens het investeringsfonds. De bonuscultuur stimuleert bovendien „agressief managementsgedrag dat bijdraagt aan het dieselschandaal”.

Volkswagen beloofde TCI deze week dat het de winstgevendheid gaat verbeteren en de beloningen voor de top gaat aanpassen. Volgens financieel directeur Frank Witter komt Volkswagen deze zomer met een nieuwe strategie.

Witter liet ook weten dat het bedrijf gefrustreerd is over de duur van het onderzoek naar het dieselschandaal, uitgevoerd door advocatenkantoor Jones Day.

De raad van commissarissen van Volkswagen heeft wel de eerste resultaten uit dat onderzoek gepubliceerd, namelijk dat de onderzoekers geen grote fouten van de top hebben kunnen ontdekken. Het schandaal is dus niet de schuld van de top. De raad van commissarissen vroeg daarom de aandeelhouders om alle bestuursleden die tijdens het schandaal het bedrijf leidden eervol ontslag te verlenen.

Ondertussen breidt het schandaal met auto’s zich verder uit. De Duitse overheid heeft vrijdag aangekondigd om dertig auto’s van diverse fabrikanten te testen op verdacht hoge emissies. Het dieselschandaal ging over stikstofoxiden, nu betreft het broeikasgas CO2.

Na het uitbreken van het dieselschandaal besloot het Duitse ministerie van transport om verschillende auto’s opnieuw te testen. Bij 30 van de 53 auto’s bleek de uitstoot van CO2 te hoog. Eén van de auto’s is een Fiat Chrysler. De fabrikant zegde donderdag net een afspraak met het ministerie over te hoge uitstoot af.