Wordt de mannentas net zo’n belangrijk accessoire als vrouwentas?

Voor het eerst zien mannen een tas, bijvoorbeeld een clutch, als modeaccessoire.

Man met tas tijdens de modeweek in Parijs afgelopen jaar. Foto Team Peter Stigter

De kanten blouses en vestjes met rozen van Gucci. De geborduurde satijnen jacks en blouses van Louis Vuitton. De mannenjurken en laarzen met hoge plateauzolen van Acne Studios. Er waren veel opmerkelijke dingen te zien tijdens de mannenshows voor dit voorjaar. Maar het opmerkelijkst waren misschien nog wel twee tassen.

De schoudertas in jaren zeventig-stijl die twee modellen bij Gucci droegen, en die uit de vrouwencollectie leken te zijn geleend – maar dat niet waren. En het nieuwste model mannentas dat werd gepresenteerd in de showroom van Delvaux: een clutch. Geen chique iPadhoes of document­houder, maar een echte, compromisloze enveloppetas, met een elegante sluiting aan de voorkant. Er past weliswaar een iPad in, maar, zegt Christina Zeller, de Franse creatief directeur van Delvaux, „daarvoor is hij niet ontworpen.”

“Voor het eerst zien mannen een tas als modeaccessoire.”

Dat Gucci een tas presenteert dat bekend staat als een typisch vrouwenmodel, is niet per se verrassend; sinds Alessandro Michele er begin vorig jaar hoofdontwerper werd, staat het bekend om haar seksevervagende mode.

Het Belgische Delvaux is een chic, klassiek, tamelijk behoudend merk. Als zo’n merk met een gedurfd model komt, betekent dat iets. Zoals Zeller zegt: „Voor het eerst in de geschiedenis zien mannen een tas meer als modeaccessoire om hun outfit mee af te maken dan als een functioneel voorwerp.”

Apparaten en snoeren

Tegelijkertijd is de mannentas functioneler dan hij jaren is geweest; mannen moeten de apparaten en snoeren die ze met zich meesjouwen ergens kwijt. Een telefoon stopte je een paar jaar geleden nog zo in je achterzak, maar smartphones zijn inmiddels zo groot, dat je alleen al daarvoor bijna een tas nodig hebt.

Met uitzondering van de jaren tachtig, toen zelfs Nederlandse huisvaders massaal aan de polstas gingen, hebben mannen een voorkeur voor grote en stoere modellen: de klassieke leren kantoortas, de holdall (weekendtas, ook goed voor naar de sportschool), de attachékoffer, de koerierstas, de rugzak. Een zogenaamde tote – model boodschappentas – geldt voor veel mannen nog altijd als een gewaagde keuze.

Cliché-tasje

De enige Nederlandse uitzonderingen zijn, sinds ongeveer het begin van dit millennium, Marokkaans-Nederlandse jongens. Het schuin over het lichaam gedragen kleine, platte merktasje – meestal van Gucci – is bij hen zo geliefd, dat het een cliché is geworden.

Die Gucci-tasjes zijn nog steeds te koop, maar ze zijn het aan het afleggen tegen rugzakken en zogenaamde ‘murses’, zegt een verkoper van schoen- en tassenwinkel Shoebaloo in Amsterdam, een geliefd adres bij Marokkaans-Nederlandse jongens. Murse is een samentrekking van man en purse; blijkbaar moeten woorden als bun en purse voor mannen een aparte naam krijgen, zodat duidelijk is dat het hier geen damesknotjes en -tasjes betreft.

Onder murse valt bij Shoebaloo alles waar geen hengsel aan zit: tassen die vaak gemaakt zijn voor papieren, een laptop en een iPad. Die worden ook wel aangeduid als clutch, al sluiten ze meestal met een rits, wat ze minder frivool maakt dan de meeste damesclutches en de mannenclutch van Delvaux.

De iPad heeft, zou je kunnen zeggen, een kleine revolutie veroorzaakt op het gebied van de mannentas. Behalve de technische hoezen, die niet alleen beschermen maar waarmee je het apparaat ook kunt neerzetten, zijn er tegenwoordig volop pouches of pochettes te koop, zoals ze meestal worden genoemd. Die houden het midden tussen een hoes en een clutch. Ze zijn er in A4-formaat, maar ook kleinere, zeg maar maat iPad-mini.

Anders dan een laptoptas, die meestal een schouderband heeft, klem je zo’n hoes onder je arm als je de straat op gaat, waardoor mannen gewend zijn geraakt aan kleine, hengselloze tassen. Het is dan nog maar een kleine stap om er ook andere dingen in te doen.

De mannen-pouches zijn soms opmerkelijk uitbundig uitgevoerd. Bij Gucci zijn op de logostof kleurrijke vogels aangebracht, bij Dolce & Gabbana koddige afbeeldingen van de ontwerpers zelf. „Bij zo’n kleine tas kun je gedurfdere keuzes maken”, zegt Zeller, die haar Delvaux mannenclutch ook in het felrood heeft laten uitvoeren. „Op een grote tas is dat vaak meteen te veel van het goede.” Niet verwonderlijk dat de pouches en murses ook vaak gekocht worden door vrouwen. De clutch van Delvaux is, hoewel ontworpen voor mannen, ook opgenomen in de vrouwencollectie. „Het is eigenlijk een tas zonder gender”, zegt Zeller. „Ik denk dat dat de toekomst is.”

“Mannen hebben nog niet het automatisme om zodra ze opstaan te denken: ‘Waar is mijn tas?’” - Gert Jonkers, hoofdredacteur Fantastic Man

De al een paar jaar erg populaire rugzak, het andere populaire mannenmodel van dit moment, zit weer helemaal aan het andere eind van het spectrum: stoer, jeugdig en outdoorsy, al maken modemerken tegenwoordig ook elegantere versies zoals bijvoorbeeld Dior Homme, dat rugzakken heeft waar de traditionele brede banden zijn vervangen door leren veters.

Gert Jonkers, de hoofdredacteur van het invloedrijke mannenblad Fantastic Man heeft altijd een ‘pouch’ op A4-formaat bij zich voor papieren, maar stopt die meestal in een weekendtas of rugzak „Ik heb het geprobeerd, alleen een clutch”, zegt hij. „Maar dan moet je gaan selecteren wat je meeneemt: een paar handschoenen past er bijvoorbeeld al niet meer bij. Ik liet hem meteen ook ergens liggen. Je kunt zo’n tas niet ophangen, dus je legt hem op de grond en dan vergeet je hem. Mannen hebben nog niet het automatisme om zodra ze opstaan te denken: ‘Waar is mijn tas?’”

Is de mannentas here to stay?

Modemerken doen erg hun best de mannentas te stimuleren. In de mannenshows van bijvoorbeeld Louis Vuitton en Prada zie je net zoveel tassen voorbijkomen als in de vrouwenshows; in de show voor dit voorjaar waren het vooral rugzakken en kleine polstasjes.

Toch zijn mannentassen nog lang niet zo’n lucratieve handel als vrouwentassen. Bij Delvaux is tachtig procent van de verkochte tassen een vrouwentas. Mannen, zeker die tussen de 25 en 40 jaar, zijn zich dan volgens haar steeds meer gaan gedragen als vrouwen, er is een belangrijk verschil: ze zijn niet bereid de astronomische bedragen te betalen die vrouwen voor hun merktassen neerleggen.„De markt eist dat mannentassen scherp zijn geprijsd”, zegt Zeller.

Gaan tassen voor mannen ooit net zo belangrijk worden als voor vrouwen? Gert Jonkers viel het een paar jaar geleden op dat vooral op de halfjaarlijkse mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence, die een verzamelplaats is voor moderne en op de troepen vooruitlopende dandy’s, „alle modemannen met tassen aan het paraderen waren. Maar de laatste tijd is dat al wat minder geworden, dus ik vraag me af of het echt gaat gebeuren met de mannentas. Ik ken ook niet een man die een tas voor zijn verjaardag vraagt.”