De Apple-store van de toekomst

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In San Francisco heeft Apple het nieuwe ontwerp voor zijn succesvolle winkels gepresenteerd. De nieuwe Apple-store bevat veel glas, metaal en hout en moet de klant het gevoel geven alsof ze in het volgend jaar te openen hoofdkantoor van Apple zijn beland, schrijft persbureau Reuters.

Net als dat nieuwe hoofdkantoor hebben de nieuwe Apple-stores terrazzo-vloeren en zijn ook de plafonds vergelijkbaar. De ontvangstruimte voor ondernemers moet zelfs het idee geven dat ze een hele andere wereld binnengaan, zegt Apple’s design-directeur vastgoed BJ Siegel:

“We want them to feel like they have left the retail environment and entered Apple.”

Veel andere bedrijven zijn jaloers op het succes van de Apple-stores die per vierkante meter de hoogste omzet wereldwijd hebben. Maar toch zeggen sommige analisten dat de aantrekkelijkheid afneemt. Daar moeten de nieuwe winkels weer verandering in brengen.

Netflix introduceert eigen internetsnelheidstest

Videodienst Netflix is het zat dat mensen klagen dat films te langzaam laden of vastlopen en introduceert een eigen intersnelheidstest, zodat ze bij de provider kunnen klagen als het internet te langzaam is. Volgens Quartz wordt ook specifiek gemeten of Netflix zelf wordt aangeboden op de snelheid waar klanten voor betalen.

En is dat niet het geval dan verwijst Netflix in de sectie meestgestelde vragen met alle liefde door naar de provider:

“If results from fast.com and other speed tests often show less speed than you have paid for, you can ask your ISP about the results.”

Het is een nieuwe stap in de al jarenlange campagne die Netflix voert tegen providers over hun internetsnelheid. Zo publiceert de videodienst ook elke maand een lijst van hoe snel het internet is van de verschillende aanbieders op primetime. Dit is de laatste:

Kinderen gemiddeld 10,3 jaar oud bij eerste smartphone

Amerikaanse kinderen krijgen al jong hun eerste smartphone. Uit een onderzoek van Influence Central’s waar TechCrunch over schrijft blijkt dat ze gemiddeld 10,3 jaar oud zijn.

Andere interessante conclusies van het onderzoek zijn dat 64 procent van alle kinderen toegang heeft tot internet via een eigen laptop of tablet, terwijl dat in 2012 nog maar 42 procent was. En 11 procent van alle kinderen krijgt al een eigen social media-account voordat ze tien jaar oud zijn.

Of kinderen met een eigen smartphone ook een eigen abonnement hebben of alleen maar gebruik maken van Wifi om er een beetje mee te spelen wordt niet duidelijk uit het onderzoek. De schrijver van het TechCrunch-artikel betreurt dat het buiten spelen uit zijn jeugd is ingeruild voor met de neus in de telefoon zitten, maar geeft tegelijkertijd toe dat zijn eigen kind van tien jaar oud ook een eigen telefoon en een data-account heeft.