FloraHolland ziet winst stijgen in 2015

Populair waren als altijd de rozen, tulpen en chrysanten, maar ook de orchidee en hortensia scoorden goed.

Bloemen op de bloemenveiling FloraHolland in Aalsmeer. Foto Koen van Weel/ ANP

FloraHolland, het grootste internationale handelsplatform voor bloemen en planten ter wereld, behaalde in 2015 een hogere winst dan het jaar ervoor. De groei kwam vooral doordat er flink werd gesneden in de kosten bij het in Aalsmeer gevestigde bedrijf, zo blijkt uit de donderdag gepresenteerde jaarcijfers.

De nettowinst van FloraHolland bedroeg 12 miljoen euro, tegenover 9,6 miljoen in 2014. De omzet nam met 1,6 procent toe ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op 4,6 miljard euro. Die omzetgroei komt voornamelijk uit een stijgende belangstelling voor kamer- en tuinplanten. Het grootste deel van de inkomsten (93,3 procent) komt echter nog altijd uit het snijbloemensegment. Populair waren als altijd de rozen, tulpen en chrysanten, maar ook de orchidee en hortensia scoorden goed.

Kosten gedaald

De toename in de winst komt volgens het bedrijf voornamelijk doordat de personeelskosten gedaald zijn, na een grote reorganisatie in 2013 waarbij tweehonderd werknemers hun baan verloren. Daarnaast werd een deel van de vastgoedportefeuille verkocht en investeerde FloraHolland minder.

Twitter avatar FloraHolland Royal FloraHolland We beantwoorden nu uw vragen over het jaarverslag 2015. Gebruik #RFHcijfers in uw tweet. https://t.co/JjDKetXqCq

Het handelsplatform stelt in een toelichting dat een steeds groter wordend deel van de omzet de laatste jaren komt uit de directe verkoop tussen kwekers en handelaars, zonder tussenkomst van de veiling. Waar in 2015 via die eerste weg ruim 2,3 miljard euro (plus 3,8 procent ten opzichte van 2014) binnenkwam, werd via de afslag bij klok ruim 2,1 miljard euro (min 1 procent ten opzichte van 2013) verdiend.