Facebook bestaat uit meerdere realiteiten, laat deze graphic zien

Facebook bepaalt de nieuwsvoorziening van steeds meer mensen, en daarmee beïnvloeden ze ook hun wereldbeeld.

De rol van Facebook in de nieuwsvoorziening groeit. Voor steeds meer mensen is de sociale mediasite de de enige bron waar zij hun nieuws vandaan halen. En dat heeft gevaarlijke kanten, waarschuwen mediaprofessoren. Want op Facebook liken de meeste gebruikers vooral pagina’s die aansluiten bij hun eigen wereldbeeld. Het nieuws verwordt zo tot een echochamber, zeggen die professoren. Oftewel: met andere gezichtspunten worden Facebookers nauwelijks nog geconfronteerd.

De Amerikaanse zakenkrant de Wall Street Journal (WSJ) heeft nu een multimediale graphic ontworpen waarmee ze laten zien: welke pagina’s je leuk vindt, is enorm bepalend voor het wereldbeeld dat je vormt. In de graphic kun je klikken op verschillende onderwerpen die van oudsher een splijtzwam vormen in de cultuuroorlogen tussen conservatief en progressief Amerika. Denk aan: ‘Abortion’, ‘Hillary Clinton’ en ‘Gun Control’.

Twee timelines

Vervolgens krijg je een duale Facebook-feed te zien. Met aan de linkerkant, in het blauw: een timeline met nieuws over het onderwerp dat je aangeklikt hebt, afkomstig van een pagina met progressieve sympathieën. En aan de rechterkant, in het rood: een timeline met nieuws over datzelfde onderwerp, maar dan afkomstig van een Facebook-pagina met een zeer conservatieve inslag.

Wat de graphic van de WSJ laat zien: die blauwe en rode realiteit verschillen nogal van elkaar. Klik bijvoorbeeld eens op Donald Trump. “Vrouw die voor Trump heeft gewerkt zegt dat hij gestopt MOET worden”, valt te lezen in de blauwe feed. “Vrouwenmisbruik? Trump is niks vergeleken met Bill Cinton”, staat er in de rode.

In een wereld waarin iedereen steeds meer zijn eigen ideeën bevestigd wil zien in het nieuws, is het gezond ook eens de andere kant te bekijken, wil de WSJ maar zeggen. Daar bieden zij nu de mogelijkheid toe.

Bekijk de interactieve graphic op de site van de Wall Street Journal.