‘Dieselbusjes zes keer vervuilender dan toegestaan’

Dat blijkt uit testgegevens van TNO, die in handen zijn van de Volkskrant. Of de bestelbusjes ook gebruik maken van illegale software, is niet bekend.

Foto ANP

Busjes die op diesel rijden stoten zes keer meer schadelijke stoffen uit dan de limiet toestaat. Dat blijk uit testgegevens van TNO, die in handen zijn van de Volkskrant.

De resultaten van deze testen waren al eerder bekend, maar pas nu is duidelijk om precies welke merken en autosoorten het gaat. Van de twaalf bestelbusjes die TNO testte bleef er slechts één onder de uitstootnorm. De toegestane limiet bedraagt 280 milligram NOx per kilometer, terwijl het gemiddelde van de geteste busjes lag op 1.600 milligram. Grootste boosdoeners zijn de Opel Vivaro, de Mercedes Sprinter en de Renault Traffic.

Getest op openbare wegen

TNO testte de bestelbusjes door ze mee te nemen op de openbare weg. Met de voertuigen werd daar gemiddeld zo’n 600 kilometer gereden, onder diverse omstandigheden. Met mobiel meetapparatuur werden zo de stikstofwaarden opgemeten. Dat is anders dan hoe het gaat bij de Europese tests, waarin auto’s in een laboratorium op een loopband gezet worden.

Eerder dit jaar werd ontdekt dat bij de auto’s van Volkswagen massaal software geïnstalleerd was die tests wist te omzeilen. TNO heeft niets kunnen ontdekken over eventueel gebruik van dit soort software door de bestelbusfabrikanten. In een reactie tegen de Volkskrant zeggen de fabrikanten de uitslagen niet te erkennen. De tests zouden volgens hen niet voldoen aan de Europese regels. De slechte scores zouden volgens hen onder andere ook te maken hebben met de hoge kilometerstand van de geteste busjes.