Verhuurders Hudson’s Bay betalen verbouwing

Hudson’s Bay en Saks gaan twintig warenhuizen vestigen in de grote Nederlandse steden, deels in oude V&D’s.

Na het faillissement van V&D dook de naam van de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay voor het eerst op in Nederland. Dinsdag werd de komst van Hudson’s Bay Company (HBC) officieel bevestigd. De hoogste baas, de Amerikaan Richard Baker (50), kwam in Amsterdam zijn plannen toelichten. De komende twee jaar wil hij in Nederland twintig warenhuizen openen, onder de vlag van Hudson’s Bay en Saks Off 5th. De flagshipstore komt aan het Rokin in Amsterdam, waar aanvankelijk luxewarenhuis Haussmann en het Britse Marks & Spencer zouden komen.

Hudson’s Bay Company telt meer dan 460 warenhuizen en 66.000 werknemers in vier landen.

De warenhuizen die HBC de komende twee jaar verwacht te openen zullen naar schatting 2.500 banen opleveren. Verder zal de verbouwing van de panden tijdelijk werk verschaffen aan 2.500 mensen. HBC zegt 300 miljoen euro te investeren in de warenhuizen, waarvan het grootste deel van de verhuurders van de panden komt. Zij dragen zelf fors bij aan de kosten voor de renovatie. Hudson’s Bay gaat pas huur betalen vanaf het moment dat de winkels opengaan.

HBC is naar eigen zeggen uit op een „landelijke dekking” en heeft interesse in „alle grote Nederlandse binnensteden”. Maar in welke steden de filialen van Hudson’s Bay en Saks off 5th precies komen, kon of wilde Baker dinsdag nog niet zeggen. Dat volgt in juni. Sommige winkelpanden waarin HBC zich gaat vestigen, zijn voormalige V&D-winkels, zei Baker desgevraagd. Een ingewijde zegt tegen NRC dat Hudson’s Bay op zes tot tien oud-V&D-panden aast.

Zonder het faillissement van V&D was Hudson’s Bay vermoedelijk nooit naar Nederland gekomen, gaf Baker dinsdag tijdens de persconferentie toe. „Dan hadden we geen toegang gehad tot geschikte panden op goede locaties.”

Op de vraag of de Canadezen zélf geen interesse hadden in een doorstart met V&D, erkende Baker dat die optie heel even overwogen is. „Maar we hebben al snel geconstateerd dat V&D niet meer te redden was”, zei hij. „Te veel jarenlang zijn daar dingen gedaan die niet goed waren.”

De winkels waren in „te slechte conditie”, legde Baker uit, en het bedrijf werd „slecht geleid”. Bovendien was V&D een winkelketen in het middensegment, die veel huismerken verkocht. De winkels van Hudson’s Bay en Saks richten zich veel nadrukkelijker op grote (luxe)merken. Baker ziet er geen probleem in dat de naam Hudson’s Bay de Nederlandse consument nog niets zegt. „We zullen snel genoeg bekend zijn”, belooft hij.