Recordverlies voor moederbedrijf Blokker

Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het concern achter Blokker, Bart Smit en Xenos verlies lijdt.

De eerste nieuwste Blokker in de Amsterdamse Sander Koning/ANP

Blokker Holding heeft vorig jaar een recordverlies geleden van 52 miljoen euro. Het moederbedrijf van onder meer Blokker, Xenos, Bart Smit en Leen Bakker heeft dat woensdagmiddag bekendgemaakt.

Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het concern verlies lijdt: in 2014 bedroeg dat 20 miljoen euro. Het is een grote verandering voor het familiebedrijf uit 1896: voorheen maakte het altijd winst. Ook de omzet liep vorig jaar terug, met 1 procent naar 2,1 miljard euro.

De winkelketens van de holding hebben het moeilijk. Bij huishoudketen Blokker zijn sinds begin 2014 al twee reorganisaties doorgevoerd, waarbij in totaal zo’n 800 banen verdwenen. Ook bij Xenos en Cook&Co worden banen geschrapt, in totaal ruim 330. Naar verwachting zullen op termijn nog meer ontslagen vallen, schrijft Blokker in het persbericht. Dat zal het gevolg zijn van „reorganisaties en optimalisering van de winkeloperaties”.

Niet onderscheidend

Het oeroude Blokkerconcern is actief in het moeilijke middensegment: niet heel bijzonder, niet heel goedkoop en al helemaal niet onderscheidend. De winkels van Blokker Holding leggen het af tegen prijsvechter Action en webwinkels. De omzet van Action is in twee jaar tijd bijna verdubbeld van 1,15 naar 2 miljard euro. Online marktleider Bol.com heeft zijn omzet in drie jaar tijd bijna weten te verdrievoudigen.

Om klanten te verleiden tóch bij Blokker, Intertoys of Leen Bakker te shoppen, moeten de winkelketens van Blokker Holding flink stunten met hun prijzen. Het gevolg daarvan is dat de winst daalt.

Ook de inspanningen van het concern om zijn achterstand op internet te verkleinen, gaan ten koste van de winst. Pas sinds enkele jaren maakt Blokker Holding serieus werk van zijn onlineverkoop. In 2014 is Nextail opgericht, één gezamenlijke online organisatie voor alle webwinkels van de Blokkerketens. Deze afdeling vergt miljoeneninvesteringen. De online omzet van Blokker Holding is in 2015 met 37 procent gestegen tot 133 miljoen euro. In 2014 heeft het concern zichzelf tot doel gesteld de online omzet te verhogen naar 300 miljoen in 2017.

Lees het interview met de topmannen van Blokker Holding: ‘Het liefst maken we volgend jaar weer winst, maar het hoeft niet’

Om de achterstand in te lopen, gaat Blokker investeren: 200 miljoen euro in de komende drie jaar. Elke winkelketen werkt nu aan een driejarenplan om de formule weer eigentijds te maken. Daarnaast hebben de aandeelhouders, de familie Blokker, 130 miljoen euro bijgestort om de balans te versterken.