Hudson’s Bay: luxer dan V&D, net iets onder de Bijenkorf

Detailhandel Er komen nieuwe warenhuizen bij in de grote Nederlandse steden: Hudson’s Bay en Saks.

Foto Bloomberg

Na het faillissement van V&D dook de naam van de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay voor het eerst op in Nederland. Terwijl de curatoren nog een doorstart probeerden te realiseren voor V&D, ging het Canadese Hudson’s Bay Company (HBC) achter de schermen alvast in gesprek met de vastgoedeigenaren van de panden. Konden zij niet tientallen panden overnemen om daar hun eigen winkelformules in te vestigen?

Nog voor de doorstart van V&D definitief mislukte, startte HBC al een mediaoffensief. In diverse ochtendkranten meldde het concern hoe dan ook naar Nederland te komen – liefst met een stuk of zestig warenhuizen.

Dinsdag werd de komst van HBC officieel bevestigd. De hoogste baas, de Amerikaan Richard Baker (50), was in Amsterdam om zijn plannen toe te lichten. De komende twee jaar wil hij in Nederland twintig warenhuizen openen, onder de vlag van Hudson’s Bay en Saks Off 5th. De warenhuizen gaan mode, accessoires, schoenen en interieurartikelen verkopen. Hudson’s Bay is luxer dan V&D, maar zit iets onder het niveau van de Bijenkorf. Saks Off 5th zal zich richten op afgeprijsde luxemerken.

De andere formules waar het Canadese detailhandelsconcern eigenaar van is, het Duitse Kaufhof en het Belgische Galeria Inno, komen (voorlopig) niet naar Nederland. De flagshipstore van Hudson’s Bay komt in het pand aan het Rokin in Amsterdam waar aanvankelijk luxewarenhuis Haussmann zou komen.

Hudson’s Bay Company is opgericht in 1670 als handelsmaatschappij en is één van de oudste bedrijven ter wereld. Het concern telt meer dan 460 warenhuizen en 66.000 werknemers in vier landen. De omzet van alle ketens samen bedraagt ruim 8 miljard euro per jaar.

Van de eerder aangekondigde zestig warenhuizen in Nederland is vooralsnog geen sprake, al ziet Baker op termijn genoeg potentie voor meer dan twintig winkels. Hij zei „very excited” zei te zijn over HBC’s intrede op de Nederlandse markt.

De warenhuizen die HBC de komende twee jaar verwacht te openen zullen naar schatting 2.500 banen opleveren. Verder zal de verbouwing van de panden tijdelijk werk verschaffen aan 2.500 mensen.

HBC zegt 300 miljoen euro te investeren in de warenhuizen, waarvan het grootste deel van de verhuurders van de panden komt. Zij dragen zelf fors bij aan de kosten voor de renovatie. Hudson’s Bay gaat pas huur betalen vanaf het moment dat de winkels opengaan.

‘V&D was niet meer te redden’

HBC is naar eigen zeggen uit op een „landelijke dekking” en heeft interesse in „alle grote Nederlandse binnensteden”. Maar in welke steden de filialen van Hudson’s Bay en Saks off 5th precies komen, kon of wilde Baker dinsdag nog niet zeggen. Dat volgt in juni. Sommige winkelpanden waarin HBC zich gaat vestigen, zijn voormalige V&D-winkels, zei Baker desgevraagd. Een ingewijde zegt tegen NRC dat Hudson’s Bay op zes tot tien oud-V&D-panden aast.

Zonder het faillissement van V&D was Hudson’s Bay vermoedelijk nooit naar Nederland gekomen, gaf Baker dinsdag tijdens de persconferentie toe. „Dan hadden we geen toegang gehad tot geschikte panden op goede locaties.”

Op de vraag of de Canadezen zélf geen interesse hadden in een doorstart met V&D, erkende Baker dat die optie heel even overwogen is. „Maar we hebben al snel geconstateerd dat V&D niet meer te redden was”, zei hij. „Te veel jaren zijn daar dingen gedaan die niet goed waren.”

De winkels waren in „te slechte conditie”, legde Baker uit, en het bedrijf werd „slecht geleid”. Bovendien was V&D een winkelketen in het middensegment, die veel huismerken verkocht. De winkels van Hudson’s Bay en Saks richten zich veel nadrukkelijker op grote (luxe)merken. Baker ziet er geen probleem in dat de naam Hudson’s Bay de Nederlandse consument nog niets zegt. „We zullen snel genoeg bekend zijn”, belooft hij.