Nee, Blokker is géén V&D

Detailhandel Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Blokker Holding vorig jaar verlies geleden, dit keer van 52 miljoen euro.

Still uit de nieuwe reclame van Blokker met Sarah Jessica Parker die poffertjes bakt. Blokker

Nee, Blokker is géén V&D. Het familiebedrijf valt niet om, want het heeft wél genoeg geld om het verlies op te vangen. Dat willen de twee topmannen „graag laten zien aan de buitenwereld” als ze vertellen over het recordverlies van 52 miljoen euro dat Blokker Holding vorig jaar heeft geleden.

Dat ze daar überhaupt over willen vertellen, is nieuw. Het familieconcern, onder meer eigenaar van Blokker, Xenos, Bart Smit en Leen Bakker, was traditioneel gesloten, interviews gaf het bedrijf nooit. Maar de nieuwe topman Casper Meijer, die in januari aantrad, en financieel directeur Jeroen Visser vinden de strategie „luiken dicht” niet meer kunnen.

Bovendien hebben ze wat uit te leggen. In 2014 maakte Blokker Holding voor het eerst sinds de oprichting in 1896 een verlies, van 20 miljoen euro. Nu is het tekort verder opgelopen en loopt ook de omzet verder terug. Dat verlies, vertelt Meijer, komt door lagere prijzen en kortingsacties om de omzet nog enigszins op peil te houden. En ook, vult financieel directeur Visser aan, door dure reorganisaties, bij Blokker, Xenos en kookwinkelketen Cook&Co.

Tegelijkertijd gaat Blokker Holding „heel hard” investeren, zegt Meijer. Komende drie jaar 200 miljoen euro. Blokker Holding moet „veranderen” en „eigentijds” worden. Zelf geven de mannen het goede voorbeeld: ze laten zich Casper en Jeroen noemen en een das dragen ze niet.

De bestuurders beklemtonen dat hun plannen „support” hebben van de aandeelhouders. Dat zijn Els Blokker, weduwe van oud-bestuursvoorzitter Jaap Blokker, en Ab Blokker, Jaaps jongere broer. Ondanks de aanhoudend slechte resultaten is Blokker Holding nog altijd een „solide familiebedrijf”, zegt Visser. Anders dan „concurrenten als Hema, en vroeger V&D”.

Met 200 miljoen euro in drie jaar investeert Blokker Holding nauwelijks meer dan afgelopen jaren. Is dat bedrag dan wel genoeg?

Casper Meijer: „Die 200 miljoen is het minimum. Elke winkelketen maakt zijn eigen driejarenplan: wat moet het merk worden, hoe wordt de formule weer eigentijds? Van de zomer gaan we daarnaar kijken. Als het goede plannen zijn, gaan we investeren.”

Waar komt die 200 miljoen euro vandaan?

Meijer: „Het is een mix. Een deel van het geld maken we zelf vrij door slimmer om te gaan met onze voorraden en de betaaltermijn [aan leveranciers] te verlengen van dertig naar zestig dagen. De rest komt van de aandeelhouders.”

Hoeveel leggen Ab en Els Blokker in?

Jeroen Visser: „Dat gaan we niet vertellen. En dat hebben we ook nog niet vastgepind. Als alle plannen er zijn zullen we met de aandeelhouders de juiste verhouding bepalen.”

U wilt toch laten zien dat u steun heeft van de aandeelhouders. Waar blijkt die dan uit?

Visser: „Zij hebben in januari 130 miljoen euro bijgestort, om de balans te versterken. Dat is een signaal dat ze achter ons staan. We willen een solide financiële basis hebben, in de turbulente tijd waar we in zitten. Het helpt, onder andere bij leveranciers, dat we de status hebben van een solide familiebedrijf.”

Heeft u zelf om die 130 miljoen euro gevraagd?

Visser: „Casper en ik hebben gekeken: wat hebben we nodig om te kunnen staven, naar buiten toe maar ook intern, dat we steun hebben voor onze plannen van de aandeelhouders? Vervolgens hebben ze deze storting gedaan.”

Waarom komt de verandering nu pas versneld op gang? In 2014 was er ook al een verlies.

Visser: „Vorig jaar hebben we ook al veel gedaan.”

Meijer: „De situatie is urgenter geworden, er is nu een ander soort plannen nodig. We zijn recent begonnen met het maken van die driejarenplannen. Er wordt ook meer gevraagd van het management van werkmaatschappijen. Dat hebben we hier en daar versterkt.”

De hoeveelheid geld is eindig. Moeten de directeuren erom vechten?

Meijer: „We gaan bij ieder plan beoordelen: is dit de juiste strategie voor het bedrijf en hoe snel krijgen we onze investering terug? Zo zullen we de keuzes maken.”

Gaat het lukken om 300 miljoen euro van de omzet in 2017 online te behalen, zoals eerder is gemeld?

Visser: „We moeten winstgevend groeien. Of de omzet nu uitkomt op 250 of 350 miljoen, vind ik wat minder belangrijk. Maar vorig jaar groeide de online omzet met 37 procent, naar 133 miljoen euro.”

Zijn uw webwinkels al winstgevend?

Visser: „Dat verschilt per formule. Als een winkelketen geen winst maakt, is het moeilijk die online wel winstgevend te krijgen.”

Maar al uw online winkels bij elkaar maken dus verlies, net als het gehele bedrijf?

Visser: „Ja.”

Moet Blokker Holding volgend jaar weer winst maken?

Meijer: „Liefst wel, maar het hoeft niet. Met onze aandeelhouders hoeven we niet elke drie maanden gejaagd naar het resultaat te kijken. Dat is een zegen, dat kan ik wel vertellen.”

Blokker voert op dit moment campagne voor de nieuwe formule van Blokker met actrice Sarah Jessica Parker: