Nederland is wereldleider in bloemen, maar innoveren? Ho maar!

innovatie Silke Tijkotte (28) wil meer innovatie in de bloemen- en plantensector. Vorige week startte ze de eerste incubator voor ‘groene’ ondernemers.

Silke Tijkotte: „Er is zoveel meer te doen met bloemen dan ze in een vaas te zetten.”

Daar sta je dan, ietwat hulpeloos bij de bloemenkraam. Een bos tulpen maar weer? Wat rozen? En als de verkoper vraagt of je er ‘wat groen’ bij wilt knik je vaag en wijs je naar wat bladeren. „Tenminste, ik merkte dat het vaak zo ging”, zegt Silke Tijkotte (28). Tijdens haar middelbare schooltijd en studie bedrijfskunde werkte ze vijf jaar in een bloemenkraam op de markt, inmiddels werkt ze voor bloemen- en plantenveiling Royal FloraHolland. „Er zijn mensen die met een boog om een bloemenstal lopen omdat ze niet precies weten wat ze ermee moeten.”

Zonde, vindt ze. „Er is veel meer te doen met bloemen dan ze in een vaas te zetten, maar mensen worden daar niet toe geprikkeld. Daar ligt een kans voor ondernemers.”

Tijkotte is de bedenker en oprichter van Let it Grow, een incubator speciaal voor de bloemen- en plantensector. De incubator is een programma dat start-ups helpt met de eerste fase van hun businessplan: verdienmodellen ontwikkelen, klanten vinden, een marketingstrategie opzetten. „Eigenlijk alles waar je als beginnend bedrijf begeleiding bij zou kunnen gebruiken.” De beginnende ondernemers krijgen vijf maanden intensieve begeleiding van coaches om hun plannen te realiseren. Bloemenveiling Royal FloraHolland stelt daarnaast geld beschikbaar: 100.000 euro in totaal.

‘Om koffie is een hele lifestyle gebouwd, dat kan ook met bloemen en planten’

Samen met een team van vijf anderen wil Tijkotte innovatieve ondernemingen rond bloemen en planten stimuleren. „We zijn op zoek naar een ander type onderneming dan de bloemist, dus roepen we ondernemers op met goede ideeën te komen.” Uiteindelijk worden een aantal plannen geselecteerd en gaan ze vanaf oktober in Amsterdam aan de slag.

Nederland staat wereldwijd bekend om de sierteelt van snijbloemen en planten. De Nederlandse groothandel is goed voor 60 procent van de wereldwijde bloemenhandel en ons land is marktleider in Europa, met een exportwaarde van 5,4 miljard euro. Het afgelopen jaar werd 60 procent van de bloembollen afgezet binnen de Europese Unie en 40 procent daarbuiten. Tijkotte: „Het is niet zo dat het slecht gaat met de bloemensector, er zijn alleen zo weinig start-ups die erin ondernemen. De sector bestaat al heel lang en is vrij statisch en traditioneel.”

Zaken gaan zoals ze gaan, zegt Tijkotte: bloembollen worden gekweekt bij de kweker en in enorme aantallen verkocht via de veiling aan groothandelaren. Die verkoopt weer door aan de bloemenstalletjes, en die weer aan de consument. „De volumes zijn groot, het is een lastige sector om als klein bedrijf in te starten.”

Kweker, groothandel, consument

Tijkotte merkte dat toen ze een jaar geleden zelf een zakelijk idee had voor planten. „Ik wilde graag een merk beginnen waarbij je geen producten koopt, maar emoties. Dus in plaats van een roos, koop je liefde. Of in plaats van een groene plant, gezondheid.”

Ze liep tegen allerlei muren op. Zo heb je als beginnend bedrijf niet meteen heel veel klanten. „Dus begin je met klein inkopen. Maar dan kun je nauwelijks terecht bij een kweker, daar moet je namelijk grote aantallen inkopen. De groothandelaar is dan de beste optie. Maar bij verschillende partijen verschillende soorten bloemen inkopen, om ze weer te bundelen voor de consument, is logistiek bijna niet te doen.” Daar komt nog bij dat je veel kennis moet hebben. „Er zijn 20.000 verschillende bloemen en planten. Straks koop je net een verkeerde soort in.”

Toch wil dit niet zeggen dat er helemaal geen nieuwe bedrijfjes zijn in de bloemen- en plantensector. Voorzichtig is er al wat verschuiving te zien. Zo is er de start-up Bloomon, die bloemen direct van de kweker koopt en bij consumenten aan huis levert en zo de keten verkort.

Maar er zijn nog zoveel andere ideeën te bedenken, volgens Tijkotte. „Ik vergelijk het vaak met de koffie-industrie. Jarenlang vonden we het heel normaal alleen een pak koffie bij de supermarkt te kopen. Maar nu zijn er speciale koffiefestivals, barista-opleidingen en latte art: er is een hele lifestyle om de koffie gebouwd. Dat kan ook met bloemen en planten.”

Zo zijn er nog weinig ‘merken’ in bloemen en planten. En het verhaal rond bloemen wordt niet altijd goed gecommuniceerd. „Er zijn kwekers die biologisch telen, maar dat minimaal vermarkten. Terwijl de jonge doelgroep in de stad graag producten met een verhaal koopt. Communicatie is heel belangrijk.”

Wellicht dat ze haar eigen idee toch nog gaat uitvoeren, zegt Tijkotte. „Ik had graag meegedaan aan het incubatieprogramma. Misschien doe ik dat alsnog, over een paar jaar.”