Even vergaderen in de ballenbak, dat werkt stimulerend

Spelen op het werk In een kantoor met een speelse inrichting voelen medewerkers zich prettig. En dat werkt stimulerend, zien ze bij LinkedIn en Coolblue.

Over de werkvloer van het kantoor van LinkedIn loopt een fietspad. Foto Gino Kleisen

De playstation in de kantine van LinkedIn ligt er verlaten bij, maar aan de rommelige schikking van de controllers en haastig aangeschoven stoel kun je zien dat het niet lang geleden is dat hier iemand zat te gamen. Op de muur wordt de foto van een werknemer geprojecteerd. De boodschap: Eva is jarig vandaag, misschien moet je haar even feliciteren.

Niet alleen in de kantine van het Amsterdamse kantoor van LinkedIn is het een vrolijke boel. Over de werkvloer loopt een oranje fietspad, een witte fiets en een step leunen uitnodigend tegen de muur. Stoelen hebben hier de vorm van tulpjes. En wie in de Herman Broodkamer moet vergaderen komt er na een uur waarschijnlijk net zo wild als Brood zelf uit, zó enthousiast zijn de muren behangen met zijn werk. Maar waarom?

Foto Gino Kleisen

Over de werkvloer van het kantoor van LinkedIn loopt een fietspad. En er is een hinkelbaan. Foto Gino Kleisen

Omdat er al genoeg serieuze aspecten zitten aan het werk, luidt het antwoord van operationeel directeur Marcel Molenaar. „Veel van wat we doen heeft te maken met resultaat. Maar het is ook heel gezond om als bedrijf een cultuur te hebben van ‘laat maar even los’. Bij niemand is de boog de hele dag gespannen.” Daarnaast is het een teken dat ze hun personeel vertrouwen. „We geloven dat iemand die even een spelletje speelt, heus zijn werk niet vergeet.”

Net als veel jonge (tech)bedrijven is LinkedIn van het idee afgestapt dat een kantoor vooral een functionele plek moet zijn waar in alle ernst gewerkt moet worden. In een speelse omgeving, is de gedachte, voelen medewerkers zich prettiger en dat werkt stimulerend.

32 procent productiever

Die opvatting wordt ondersteund door Brits onderzoek uit 2010. Professoren Craig Knight en Alex Haslam, destijds verbonden als arbeid- en organisatiepsychologen aan de Universiteit van Exeter, onderzochten welke kantoorinrichting het beste is voor de productiviteit. Meer dan 2.000 kantoormedewerkers vulden online enquêtes in over hun werkhouding en namen deel aan twee experimenten waarin hun efficiëntie onder verschillende omstandigheden werd gemeten.

Wat bleek: hoe meer controle mensen hadden over de inrichting van hun werkomgeving, hoe tevredener en prettiger zij zich voelden. Bovendien was hun betrokkenheid bij het bedrijf groter en werden ze tot maar liefst 32 procent productiever. „Het kantoordesign bepaalt niet alleen of werknemers rugpijn krijgen, het kan ook invloed hebben op wat zij gedaan krijgen, hoeveel initiatief ze nemen en hun algemene gevoel van tevredenheid”, zei onderzoeker Alex Haslam tegen de website Science Daily.

‘Waarom zou je mensen wel je sales toevertrouwen en niet je inrichting?’

Foto Gino Kleisen

Foto Gino Kleisen

Het principe dat betrokken werknemers productievere werknemers zijn, hebben ze bij webwinkel Coolblue stevig omarmd. Op het Rotterdamse kantoor kan iedereen een idee indienen voor een thema-vergaderkamer. „Waarom zou je mensen wel je sales toevertrouwen en niet je inrichting?” zegt directeur en medeoprichter Pieter Zwart. Hij noemt het belangrijk dat iedereen een stem heeft binnen het bedrijf.

In de praktijk ziet dat er zo uit: de werknemers dragen ideeën aan, waar ‘creatief geweten’ Joost Bakker vervolgens mee aan de slag gaat. Bakker werkt al negen jaar voor Coolblue en heeft het bedrijf zien groeien van tachtig man tot zestienhonderd man. Bakker: „Voorwaarde voor een themakamer is wel dat er een linkje is met Coolblue. Dat mag heel dun zijn: we verkopen bijvoorbeeld speelgoed, dus dan maken we een Legokamer. Of iemand zegt: ‘Hoe zou Coolblue er vijftig jaar geleden hebben uitgezien? Laten we dáár eens iets mee doen.’”

Commercieel projectleider Jan Cortenbach (29), is enthousiast over het beleid. Hiervoor werkte hij bij de Boston Consulting Group. Dat leek qua openheid en cultuur veel op Coolblue, zegt hij, maar was „vele malen saaier qua inrichting”. „Deze omgeving inspireert me en als ik een afspraak heb met een externe partij, hoef ik de bedrijfscultuur niet meer uit te leggen. Je gaat gewoon even met ze in de kampvuurkamer zitten.”

Foto Gino Kleisen

Er is ook tafelvoetbal. Foto Gino Kleisen

‘Ruimte voor humor’

Het hoofdkantoor van Coolblue is inmiddels vermaard om de creatieve inrichting. Er worden zelfs rondleidingen gegeven langs bijzondere vergaderruimtes zoals de ballenbak en de Mario Bros-gamekamer. De eerste Coolblue-kantoren waren overigens nog puur functioneel ingericht, vertelt Pieter Zwart. „Hoe verder we kwamen in de ontwikkeling van het bedrijf, hoe meer tijd we zijn gaan besteden aan het tot uiting brengen van wie wij zijn.”

De inrichting valt nu samen met het motto van Coolblue: ‘Gewoon, verwonderen’. „De bureaus, de stoelen, de computers waar mensen aan zitten te werken, dat is allemaal heel gewoon. Maar de vergaderruimtes, die zijn knotsgek. Dat contrast zoeken we graag op, want dat contrast hoort bij ons. Enerzijds zijn we gewoon mensen die keihard werken, maar als het werk af is, dan is er hier zeker ruimte voor humor.”

Foto Gino Kleisen

Foto Gino Kleisen

En werkt het? Wie door de kantoren van LinkedIn en Coolblue loopt, proeft in ieder geval de ontspannen sfeer. Bij Coolblue spreken vier jongens met ernstige gezichten over zaken tussen de Legoblokjes, zo nu en dan bouwend aan een huisje of een hekje. Verderop staan mensen achter arcadekasten te gamen en heerst een geestdrift voor pingpong, die we eigenlijk alleen kennen van Aziatische toernooien.

In het kantoor van LinkedIn belt iemand vanuit een kuipstoeltje – de beentjes bungelend in de lucht. Om het uur klinkt hier de koekoeksklok. Dat vindt operationeel directeur Marcel Molenaar nou leuk: „Normaal spreek je met mensen een uur af en zit je daarna ongemakkelijk naar je horloge te kijken. Maar hier klinkt gewoon de koekoek en weet je dat de afspraak voorbij is.” Of dat het tijd is van de wipwap af te stappen en weer aan de slag te gaan.