Beursgang moet nóg meer budgetsportscholen opleveren

Basic-Fit Investeerder 3i brengt fitnessketen Basic-Fit naar de beurs. Het bedrijf wil groeien in Nederland en elders in Europa.

Basic-Fit wil het aantal sportscholen de komende vijf jaar verdubbelen. Foto Gino Kleisen

De biceps en triceps spannen zich al vroeg in de Basic-Fit op de Stadhouderskade in Amsterdam. De meeste bezoekers dinsdagochtend zijn vaste klanten, aan hun torso te zien. Ze sjouwen hun eigen handdoeken mee, die straks thuis in de was gaan.

Het is het model van Basic-Fit: vierentwintig uur per dag de mogelijkheid om te sporten voor weinig geld: een abonnement kost twee tientjes per maand. Daarvoor krijg je zo min mogelijk: geen koffie, geen personal trainers, geen zwembad, geen squash en dus geen handdoeken. Het bedrijf uit Hoofddorp heeft een miljoen leden en 351 sportscholen in Europa. Drie jaren geleden had het bedrijf nog maar 199 sportscholen.

Bij Basic-Fit geen personal trainers, geen zwembad, geen squash en geen handdoeken.

De lowbudgetsportschool gaat naars de Amsterdamse beurs, maakte het bedrijf dinsdag bekend. De beursgang vindt plaats op initiatief van de Britse investeringsmaatschappij 3i, de meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf. In 2013 nam 3i een belang van 55 procent in Basic-Fit, voor 110 miljoen euro. De beursgang zou volgens een schatting ten minste een miljard euro opleveren.

Met het binnen te halen kapitaal wil Basic-Fit nieuwe vestigingen openen, de naamsbekendheid vergroten, maar ook schulden aflossen. Een van de schuldeisers is 3i. Over een lening van 3i betaalt de fitnessketen een hoge rente van 10 tot 13 procent, blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf.

Investeerder 3i profiteert

De investeringsmaatschappij ontvangt hoe dan ook een deel van de opbrengst van de beursgang. Van de bestaande aandelen verkoopt Basic-Fit tussen de 25 en 50 procent, zei bestuursvoorzitter René Moos dinsdag op een persconferentie. Die aandelen zijn deels van investeringsmaatschappij 3i, ook eigenaar van budgetwinkel Action. Een ander deel van de aandelen komt van het management van Basic-Fit. Bestuursvoorzitter Moos blijft wel aandeelhouder. De fitnessketen geeft ook nieuwe aandelen uit, maar onbekend is nog hoeveel.

Wanneer de beursgang plaats zal vinden? Moos ziet dat het liefst op korte termijn gebeuren, maar een Britse keuze om de EU te verlaten, bij het referendum op 23 juni, kan een schok op de beurs veroorzaken en zorgen voor uitstel. „Een Brexit raakt ons bedrijf niet, maar we hebben er wel mee te maken”, zei Moos.

De groei van Basic-Fit is tekenend voor de fitnessmarkt. Die beweegt twee kanten op. Aan de ene kant zijn budgetketens als Basic-Fit en Fit For Free in opkomst. Nu is nog maar een derde van de circa 2000 sportscholen in Nederland onderdeel van een keten, maar dat zou zomaar meer kunnen worden. „Puur naar prijs kijkend ligt verdere schaalvergroting in de lijn der verwachting”, zegt Martijn Rol, sectormanager Horeca en Recreatie bij de Rabobank.

Groei in Frankrijk

Basic-Fit wil de komende vijf jaar het aantal sportscholen verdubbelen. Met name in Frankrijk ziet het bedrijf kansen. Daar sport slechts 7 procent van de bevolking in een sportschool, tegen rond de 16 procent in Nederland. In Nederland is volgens het bedrijf nog ruimte voor 125 nieuwe zaken, bovenop de 140 die er al zijn. Daar is het kapitaal van de beursgang ook voor nodig. De opening van een nieuwe vestiging kost al gauw een miljoen euro aan investeringen, becijferde Moos dinsdag.

Tegelijkertijd komen ‘boutique’ sportscholen op, kleine fitnesscentra die zich vaak op één activiteit richten, zoals spinning of cross-fit. Ook sporten in de buitenlucht, zoals bootcamp, wordt steeds populairder.

Het slachtoffer van de ontwikkelingen zijn de gemiddeld geprijsde, niet-gespecialiseerde sportscholen. „Als je in een grote stad een sportschool hebt in het middensegment, heb je een probleem”, zegt Rol. „Dat ga je niet redden als je je niet specialiseert, en daar zijn diepe zakken voor nodig.”