Zandvoort gelooft weer in autosport

Door Max Verstappen droomt Zandvoort weer. Van publiek dat in de file staat om te komen kijken. En van een Grand Prix.

Meer drukte van kinderen op de kartbanen, een onderzoek naar de haalbaarheid van een grand prix op Zandvoort en een mogelijk grote sponsorovereenkomst van Heineken met Formule 1. Wat die ontwikkelingen gemeen hebben? Max Verstappen.

De 18-jarige autocoureur zorgde vorig jaar met zijn debuut in Formule 1 al voor sensatie. Wat betekent het voor de autosport in Nederland dat hij nu als jongste GP-winnaar ooit gemeld heeft als ster?

„De zege van Max Verstappen in de Grand Prix van Spanje is een stimulans voor de autosport in Nederland en voor ons als enige autocircuit”, zei directeur Erik Weijers van Circuit Park Zandvoort. „Alle racetalenten zijn op Zandvoort begonnen, zoals Max die hier op 16-jarige leeftijd de Masters of Formula 3 won”, reageerde Weijers op de overwinning van Verstappen tegenover het ANP.

Of de opwinding uitloopt op een ‘Maxmania’ zal op 4 en 5 juni blijken als de coureur aanwezig is op de Familie Racedagen, driven by Max Verstappen. De organisatie hoopt twee keer honderdduizend bezoekers te trekken.

Dat zou bij elkaar meer zijn dan bij welke grand prix dan ook. Als het de organisatie meezit, zullen de fans op files moeten rekenen. „Maar dat hebben ze er nu graag voor over”, meent Weijers.

In 1985 werd de laatste Formule 1 race op het duinencircuit van Zandvoort verreden. Niki Lauda won, daarna zou de koningsklasse niet meer terugkeren. Financieel was de grand prix onhaalbaar geworden, ook strengere milieunormen vormden een obstakel.

Nu is de gemeente Zandvoort onder invloed van het succes van Max Verstappen bezig met een inventariserend onderzoek naar de haalbaarheid van een terugkeer.

Of het ooit zover komt, is de vraag. Er zijn grote investeringen nodig om het circuit te moderniseren. En wie een grand prix wil organiseren moet soms wel twintig miljoen euro aan fee aan Bernie Ecclestone’s Formule 1-organisatie betalen, terwijl deze de opbrengsten uit reclame en tv-rechten voor zichzelf houdt. De circuits in Europa draaien zonder uitzondering met verlies en leunen op overheidsbijdragen.

Maar ook zonder grand prix beleeft de Nederlandse autosport een „wederopstanding” door Max Verstappen, zei teambaas Sander Dorsman van het Nederlandse GP2-team MP Motorsport in Barcelona. Volgens hem loopt er inmiddels weer genoeg racetalent rond in Nederland.

Twee weken geleden nog gaf Max Verstappen een workshop in Sotsji aan drie jeugdtalenten, actief in de Formule 4. Een van hen, de vijftienjarige Richard Verschoor, werd in hetzelfde weekeinde gescout door Red Bull en zit nu in het juniorprogramma van de Oostenrijkse renstal.

Dorsman: „Nu is het bedrijfsleven aan zet. Met een fractie van het sponsorgeld van Heineken [het zou om zeker 130 miljoen euro gaan over vijf jaar] zouden we flinke stappen kunnen met het talent”.