Zandvoort durft weer te dromen

Door Max Verstappen droomt Zandvoort weer. Van publiek dat in een file staat om te komen kijken. En van een grand prix.

Foto Manu Fernández/AP

Drukte op de kartbanen, een onderzoek naar de haalbaarheid van een Grand Prix op Zandvoort en een mogelijk grote sponsorovereenkomst van Heineken met Formule 1. Wat die ontwikkelingen gemeen hebben? Max Verstappen.

De 18-jarige autocoureur zorgde vorig jaar met zijn debuut in Formule 1 al voor sensatie. Wat betekent het voor de autosport in Nederland dat hij nu als eerste Nederlandse en jongste coureur ooit een Grand Prix heeft gewonnen?

Het karten heeft sinds het debuut van Verstappen de slapte van de crisisjaren van zich afgeschud. In kartcentrum Lelystad was het gisteren „megadruk”, vertelt Arthur Dontjer, ‘adviseur’ van het centrum waar zijn racende zoons directeur zijn.

Een „speciaal arrangementje” waarin de prijs was gekoppeld aan Verstappens startnummer 33 had het bezoek flink opgestuwd. Los daarvan: vijf samenwerkende kartcentra verwachten dat het aantal licenties voor wedstrijden dit jaar op duizend zal uitkomen, terwijl dat er normaal gesproken minder dan de helft zijn.

„De zege van Max Verstappen in de Grand Prix van Spanje is een stimulans voor de autosport in Nederland en voor ons als enige autocircuit”, zegt directeur Erik Weijers van Circuit Park Zandvoort. „Alle racetalenten zijn op Zandvoort begonnen, zoals Max die hier op 16-jarige leeftijd de Masters of Formula 3 won”, reageert Weijers op de overwinning van Verstappen tegenover het ANP.

Of de opwinding uitloopt op een ‘Maxmania’ zal 4 en 5 juni blijken als de coureur aanwezig is op de Familie Racedagen, driven by Max Verstappen. De organisatie hoopt twee keer honderdduizend bezoekers te trekken. Supermarktketen Jumbo, sponsor van Verstappen, claimt een run op de kaartjes.

Mochten de beoogde bezoekcijfers worden gehaald dan heeft Zandvoort het straks drukker dan welke grand prix dan ook. De files zullen de fans op de koop toe nemen, zegt Weijers optimistisch.

In 1985 werd de laatste Formule 1 race op het duinencircuit van Zandvoort verreden. Niki Lauda won, daarna zou de koningsklasse niet meer terugkeren. Financieel was de grand prix onhaalbaar geworden, ook strengere milieunormen vormden een obstakel.

Nu is de gemeente Zandvoort onder invloed van het succes van Verstappen bezig met een onderzoek naar de haalbaarheid van een terugkeer. Prins Bernard van Oranje, de nieuwe eigenaar van het circuit, noemt het binnenhalen van de Formule 1 „een hele grote uitdaging”.

Of het zover komt, is de vraag. Er zijn grote investeringen nodig om het circuit te moderniseren. En wie een grand prix wil organiseren moet soms wel twintig miljoen euro aan Bernie Ecclestone’s Formule 1-organisatie betalen, terwijl deze de opbrengsten uit reclame en tv-rechten voor zichzelf houdt. De circuits in Europa draaien zonder uitzondering met verlies en leunen op overheidsbijdragen.

Maar ook zonder grand prix beleeft de Nederlandse autosport een „wederopstanding” door Max Verstappen, zei teambaas Sander Dorsman van het Nederlandse GP2-team MP Motorsport in Barcelona. Volgens hem loopt er inmiddels weer genoeg racetalent rond in Nederland.

Dorsman: „Nu is het bedrijfsleven aan zet. Met een fractie van het sponsorgeld van Heineken [het zou om zeker 130 miljoen euro gaan over vijf jaar] zouden we flinke stappen kunnen maken met het talent”.